Autóvásárlási tanácsok – közel azonos témaválasztással írtam egy cikket a Totalcarra, linkelem is: Hol szokták elrontani az autóvásárlást?
Kifejteném bővebben a témáról a gondolataimat, maradt bennem még mondanivaló. Ott nem beszéltem a külföldi autóbehozatalról, mert az már előttem többen kifejtették, a legutóbb a Becsületesnepper csinált róla egy kiváló videót (link), megnézése kötelező annak aki ilyesmiben gondolkodik. Én úgy gondolom ez az autóvásárlás azon része, amit el kéne engedni annak, aki nem feketeöves profi a témában. Úgy hintáztatnak meg a külföldi kereskedők, hogy észre sem veszed. Ha minden klappol akkor itthon van az autó 2-300 ezer forinttal olcsóbban, bár ebben a ráfordított időd még mindig nincsen benne. Viszont simán kijöhet belőle egy félmilliós bukta. Sőt ennyi egy autópályás bírság is lehet „németbe”. És ott nincsen apelláta, megmérnek keményen. Mint azt a korábbi ügyfelemet, aki elmesélte, hogy a tréler nem felelt meg valami jogszabálynak, így sikerült megcsinálnia élete legdrágább autóvásárlását.
Úgyhogy vegyük az itthoni autó vételeket górcső alá – következzenek az autóvásárlási tanácsok.
Autóvásárlási tanácsok – A hirdetések
Továbbra sem tudom megmondani 5 hirdetésből, melyik a tuti autó. Sajnos a hirdetések nem a valóságot tükrözik, nem szabad messzemenő következtetéseket levonni belőlük.
Viszont lesz véleményem a kereskedésről, természetesen magánszemély eladó esetében ez nem működik.
Azokat a sztereotip hülyeségeket engedjük el, hogy nem veszek kereskedésből/magánszemélytől autót, vagy külföldről behozottat. Csak értelmetlenül szűkítjük a mostanság nem túl bő kínálatot.
Lekérdezések. Carvertical és társait nyugodtan felejtsd el. Sokszor pontatlan, helytelen információt ad, sokat tudnék erről mesélni. Van, hogy elektromos autóra dízel hajtást vizionál – több korábbi sérüléssel. Amúgy ez esetben gyári fény volt az autón. Ez is kidobott 6000 Forint volt, egy átvizsgálás többet ér mindenféle lekérdezős oldalnál. Ha tízből egy betalál akkor az egy jó arány. Nagyon szépen becsomagolják a semmit. Volt olyan ügyfelem aki lekért egy autót, a Carvertical szerint sérült volt, csilliókért javították. Három nap múlva ugyanehhez az autóhoz hívott ki egy ügyfél, egy sárvédőív és egy ajtó volt festve egészen vékonyan. Tipikus parkolási sérülés. Aki lekérdezte bukott egy jó autót.
Dízel vagy Benzines?
Továbbra is slágertéma, hogy milyen üzemanyaggal hajtott autót vásároljunk. Nos a dízelek ára nem emelkedik, inkább csökken az értékük. A magas fenntartási költségek mellett csak akkor lesz egy ilyen vásárlás rentábilis, ha évi minimum 30.000 kilométert autózunk. És tudom, hogy a dízel 5-ös BMW ára elérhető magasságokba csökkent sok embernek, de hidd el, hogy nem akarod fizetni a szerviz számláit.
Ja, és ha nem mész hosszú távokat, akkor csak azért városba megvenni mert olcsó – hülyeség. Ilyenkor kapom meg, hogy drága a benzines meg a hibrid. Igen, mert a piac áraz. A szar olcsó, a jó drága. Ennyi. Próbáljunk a benzinesek felé orientálódni, hacsak nem üzletkötőként rójuk napi szinten az autópályákat. A turbós benzinesekre is nagyon figyeljünk oda, a harmincezres olajcsere intervallum 150 ezer kilométer megtétele után már erőteljesen érezteti negatív hatását.
Hibrid és Elektromos autóvásárlási tanácsok
Ez a sláger és az elszabadult benzinárak mellett ezen nem is csodálkozom. A karbantartások viszonylag kis költsége is vonzó az új tulajdonosok számára. Sajnos drága. Bár egy Toyota Auris vagy Prius 2-es, esetleg 3-as már sok vásárlónak megfelelő lehet. A Honda hibrid rendszerének kevesebb értelmét látom, a javítása is magasabb költség. Jómagam hosszú évekig és kilométerek tízezrein át használtam hibrid autókat – a legnagyobb megelégedéssel.
Engedjük el a nem gyorsul, nincs vezetési élmény, és hasonló marhaságokat. Sajnos az elektromos autók még drágák, bár néhány típus azért elérhető áron kapható. Például a Renault Zoé, melynél arra kell figyelni, hogy saját akkus legyen. Ezt egy márkaképviseletnél történő lekérdezés megoldja. A trió vagy klónok néven emlegetett hármas( Mitsubishi i-MiEV, Citroen C-Zero, Peugeot IOn) kevésbé autószerű, de városi közlekedésre kiváló lehet. Sok a Leaf is, itt vigyázni kell a akkumulátorral, főleg a déli országokból behozottaknál. A kisebb akkus BMW i3 is elérhető árban van, egy-két típushibától eltekintve remek alternatíva lehet városi használatra. Népszerű és kiváló választás Kia Soul is. Azt hiszem az már bebizonyosodott, hogy az akkuk meghibásodásaitól nem kell tartani, bátran vásárolhatóak ezek a modellek.