peugeot 307 átvizsgálás
A legrosszabb átvizsgált autó (?)
2020-11-18
hibrid prius
Autópiaci trendek 2020 – Hibrid
2020-12-18

Autópiaci trendek 2020 – Szívó benzin és a dízel

Autópiaci trendek 2020

A szívó benzines autó – tuti tipp?

Ahogy egy korábbi blogbejegyzésemben ígértem, most az autópiaci trendek alakulását elemezzük. Egészen pontosan arra keressük a választ, hogy milyen autót veszünk mi magyarok, és miért?

Úgy gondolom, az elmúlt évek tapasztalatával van némi rálátásom a használtautó piacra. Ha naprakész statisztikát vezetnék, akkor azt mondanám, hogy 1.400.000 Forintért vesz használt autót az átlag magyar. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az átvizsgálások többsége az 1.000.000 és 2.500.000 Ft közötti autókat fedi le. Természetesen vizsgáltam már tizenötmilliós Mercedest, ahogy kétszázezerért hirdetett Suzukit is. De ez a két véglet. Amúgy a Suzukit megvették, a Mercit nem…

Alapszabályként annyit elmondanék, hogy a kínálat alját engedjük el.

Íme egy példa.

Honda Jazzt keresek, 2009-2010 évjárat körülit, klímásat, manuális váltóval és 1,4-es motorral. Túl sok extrával nem kényeztetnek minket ennél a típusnál, így könnyű belőni az árat. Kb. másfél milliótól indulnak és kétmillió környékén lesznek azok a példányok, amiket már érdemes is megnézni. A legolcsóbb 2-3 darabot el is felejthetjük. Gondoljunk csak bele, ha az átlag kétmilla körül van, akkor senki sem fogja árulni a sajátját másfélért. Itt jön az, hogy bármit hajlandóak vagyunk elhinni némi önigazolásért cserébe: nem fér el a kereskedésben- kell a hely, megszorult a család- sürgősen kell a pénz…

 

A kereskedőnek/eladónak igazából el sem kell húznia a mézesmadzagot, átvágtad már saját magad. Bármit elhiszel, hogy igazold magadban az olcsó árat. És a szilikontól csillogó autót lelki szemeiddel már a garázsodban látod. Itt elvesztél, mert mindent felülír a birtoklási vágy. Az eladó pedig nagyon fog örülni, ha kimentél az ajtón a foglaló letétele után. Ebben a szegmensben (típus, ár) gyorsan pörögnek az autók, mert a nagy többség ezt veszi. Nem kell olcsón adni a jó autót, hogy gyorsan elvigyék. A szart, azt igen. Arra jön majd egy álmodozó, aki jellemzően drágább autót akar, mint amit a büdzsé megenged.

És akkor nézzük, milyen autókat is veszünk.

Van, aki tájékozott, olvasott a témában, böngészi az autós oldalakat, egyeztet a szerelőjével… stb. Ők azok, akik 2010 környékéről szívó benzines autót szeretnének. Leggyakoribb típusok (nem sorrendben): Honda–  Jazz, Civic, Accord  Toyota– Avensis, Corolla, Yaris, Auris Ford– Focus, Mondeo, Opel– Astra, Meriva, Zafira, Hyundai i30, Kia Ceed.

Ez a biztos választás; nincs kettőstömegű, injektor, nagynyomású szivattyú, részecskeszűrő és turbó. Van viszont tekert órás cégautó, elfelejtett karbantartások, és halálból visszahozott törött autók. Na meg a német és osztrák utak sózása miatt szétrohadt alvázú bontószökevények. Úgyhogy ezeknél a típusoknál sem árt vigyázni.

Sokan vannak, akik elhiszik, hogy ezek a típusok mindent kibírnak. Így aztán olyan úri huncutságokra mint a karbantartás, nem is költenek. A javítások pedig sokszor a sufnituning szintjén mozognak. Ezért aztán ha valaki a fentebb felsorolt típusokkal szemez, ne felejtse, nem mind arany, ami fénylik.

A dízel

Beszéljünk egy kicsit a dízelekről, bár az autópiaci trendek nem kedveznek a típusnak. HDI, TDCi kiváló motorok. Sokan megkeresnek, hogy dízelt vennének, mert alacsony a fogyasztása. Most a benzin – gázolaj árának arányát hagyjuk ki a számításból, mert erősen ingadoznak. Vegyük úgy, hogy egy árban vannak (400,- Ft-al számolunk). Nem fogja kiadni a matek, hacsak nem évi 30-40 ezer kilométert autózunk.

Mutatom:

  • 10.000 kilométeren 2 liter üzemanyag megtakarítás a dízel javára =   80.000,- Ft
  • 20.000 kilométeren ugyanez                                                                   = 160.000,- Ft
  • 30.000 kilométeren pedig                                                                        = 240.000,- Ft

Ezzel szemben:

  • Kettőstömegű+ kuplung – kb. 300.000,- Ft (típusonként változhat)
  • Turbó felújítás – 200.000,- Ft
  •  Részecskeszűrő tisztítás- 100.000,- Ft – csere ennek a 2-3 szorosa
  •  Magasnyomású szivattyú – 70.000 Ft-tól csak a felújítás

Sorolhatnám még az árakat, de tisztán látszik, hogy ha csak egy javítás is beesik nekünk a frissen vásárolt dízel autóra, akkor oda az üzemanyag ár előnye. És ne legyen kétségünk, be fog esni.

Miért is?

Mert a dízeleket kb. 6-8-10 évesen vesszük, jellemzően 180-220 ezer kilométerrel. Ez persze egy magyarországi dízel futásteljesítménye, mert mondjuk egy német autó évi 40.000 kilométert simán megy.

És miért adják el ennél a futásteljesítménynél?

Mert ennyi a fentebb felsorolt alkatrészek várható élettartama. Bár az autók megkaptak mindent idáig, csili-vili márkaszervízt, olajcserét, karbantartást… Mégis, egyik cég, flottakezelő vagy magánszemély sem fogja vállalni a javítási kockázatot és az ezzel járó horribilis kiadásokat. Tudják, hogy eljött az ideje a nagyobb összegű szervizeléseknek és ezért az eladásnak. Inkább jön az új, ez tisztán matek. De hahó!, itt a fogyasztói társadalom. Vegyél, használd egy kicsit, és dobd el.

Sokszor számolunk az ügyfelekkel. Mesélik, hogy dízel kell, messziről (10-12 km !) kell bejárni a munkahelyre… meg havonta egyszer megnézzük vidéken a mamát is. És évente egy nyaralás belefér a horvát tengerparton/Balatonon. Igen ez pont évi kb. 11.000 km. Lásd a számokat, hogy mennyire éri meg..

10-12 kilométeren jó, ha a víz felmelegszik. Az olaj nem. Ez a ridegtartás. Ezt nem bírja az amúgy kiváló TDCi.

Megmondta Golyófogú Tony is a Blöff-ben: „A matekon múlik minden”.

Ezt ne felejtsétek el soha!