2022.12.01.

Autópiaci trendek 2022 – Szívó benzin és a dízel

Autópiaci trendek 2022

Frissítve 2022 december

A szívó benzines autó – tuti tipp?

Ahogy egy korábbi blogbejegyzésemben ígértem, most az autópiaci trendek alakulását elemezzük. Egészen pontosan arra keressük a választ, hogy milyen autót veszünk mi magyarok, és miért? Ez a pár sor igyekszik segítséget nyújtani azoknak, akik nem tudják eldönteni, hogy dízel vagy benzines autót szeretnének. A hibrid és elektromos hajtás előnyeit-hátrányait itt most nem vesézzük ki.

Úgy gondolom, az elmúlt évek tapasztalatával van némi rálátásom a használtautó piacra. Ha naprakész statisztikát vezetnék, akkor azt mondanám, hogy kb. 2.000.000 Forintért vesz használt autót az átlag magyar. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az átvizsgálások többsége az 1.400.000 és 3.200.000 Ft közötti autókat fedi le. Természetesen vizsgáltam már tizenötmilliós Mercedest, ahogy kétszázezerért hirdetett Suzukit is. De ez a két véglet. Amúgy a Suzukit megvették, a Mercit nem… A helyszíni autó átvizsgálás tud néha meglepetéseket okozni.

Alapszabályként annyit elmondanék, hogy a kínálat alját engedjük el. Nem érdemes a keresett kategóriában a legolcsóbbak közül válogatni.

Íme egy példa.

 

Honda Jazzt keresek, 2008-2010 évjárat körülit, klímásat, manuális váltóval és 1,4-es motorral. Túl sok extrával nem kényeztetnek minket ennél a típusnál, így könnyű belőni az árat. Kb. másfél milliótól indulnak és kétmillió környékén lesznek azok a példányok, amiket már érdemes is megnézni. A legolcsóbb 3-4 darabot el is felejthetjük. Gondoljunk csak bele, ha az átlag kétmillió körül van, akkor senki sem fogja a sajátját másfélért árulni. Itt jön az, hogy bármit hajlandóak vagyunk elhinni némi önigazolásért cserébe: nem fér el a kereskedésben- kell a hely, megszorult a család- sürgősen kell a pénz…

 

autópiaci trendek Honda Jazz

 

A kereskedőnek/eladónak igazából el sem kell húznia a mézesmadzagot, átvágtad már saját magad. Bármit elhiszel, hogy igazold magadban az olcsó árat. És a szilikontól csillogó autót lelki szemeiddel már a garázsodban látod. Itt elvesztél, mert mindent felülír a birtoklási vágy. Az eladó pedig nagyon fog örülni, ha kimentél az ajtón a foglaló letétele után. Ebben a szegmensben (típus, ár) gyorsan pörögnek az autók, mert a nagy többség ezt veszi. Nem kell olcsón adni a jó autót, hogy gyorsan elvigyék. A szart, azt igen. Arra jön majd egy álmodozó, aki jellemzően drágább autót akar, mint amit a büdzsé megenged.

És akkor nézzük, milyen autókat is veszünk – autópiaci trendek.

 

Van, aki tájékozott, olvasott a témában, böngészi az autós oldalakat, egyeztet a szerelőjével… stb. Ők azok, akik 2010 környékéről szívó benzines autót szeretnének. Leggyakoribb típusok (nem sorrendben): Honda–  Jazz, Civic, Accord,  Toyota– Avensis, Corolla, Yaris, Auris, Ford– Focus, Mondeo, Opel Astra, Hyundai i 20 és i30, Kia -Ceed, Venga.

Ez a biztos választásnak tűnik; nincs kettőstömegű, injektor, nagy nyomású szivattyú, részecskeszűrő és turbó. Van viszont tekert órás cégautó, elfelejtett karbantartások, magas olajfogyasztás és halálból visszahozott törött autók. Gyakoriak a katalizátor és lambdaszonda hibák, kormánymű- és futómű problémák. Na meg a német és osztrák utak sózása miatt szétrohadt bontószökevények. Úgyhogy ezeknél a típusoknál sem árt vigyázni.

Sokan vannak, akik elhiszik, hogy ezek a verdák mindent kibírnak. Pl. Toyotáknál, Hondáknál gyakran hallani erről. Így aztán olyan úri huncutságokra mint a karbantartás, nem is költenek. A javítások pedig sokszor a sufnituning szintjén mozognak. Ezért aztán ha valaki a fentebb felsorolt típusokkal szemez, ne felejtse, nem mind arany, ami fénylik.

A dízel

Beszéljünk egy kicsit a dízelekről, bár az autópiaci trendek továbbra sem kedveznek a típusnak. A HDI, TDCi, CRTDI kiváló motorok. Sokan megkeresnek, hogy dízelt vennének, mert alacsony a fogyasztása. Most a benzin – gázolaj árának arányát hagyjuk ki a számításból, mert erősen ingadoznak. Vegyük úgy, hogy ugyanannyiba kerülnek, de ha megnézzük a külföldi árakat, akkor láthatjuk, hogy most 2022 végén akár 60-100 forinttal drágább a gázolaj. De én most a 2022-es decemberi árakkal számolok. Ha nagyot változik a piac, akkor módosítani fogom a számolást. Szóval akárhonnan is nézzük, nem fogja kiadni a matek, hacsak nem évi 30-40 ezer kilométert autózunk.

Update 2022 December 06. Lekerült az ársapka, a benzin 640.- a Gázolaj 700 Ft.

Mutatom:

  • 10.000 kilométeren 2 liter üzemanyag megtakarítás a dízel javára =   96.000,- Ft
  • 20.000 kilométeren ugyanez                                                                   = 192.000,- Ft
  • 30.000 kilométeren pedig                                                                        = 288.000,- Ft

2023 január vége van. A gázolaj még mindig drágább. Ezt figyelembe véve, még kevésbé adja ki a számolás a dízel előnyeit.

Ezzel szemben:

  • Kettőstömegű+ kuplung – kb. 300.000,- Ft (típusonként változhat)
  • Turbó felújítás – 200.000,- Ft
  •  Részecskeszűrő tisztítás- 100.000,- Ft – csere ennek a 2-3 szorosa
  •  Magasnyomású szivattyú – 70.000 Ft-tól csak a felújítás

Sorolhatnám még az árakat, de tisztán látszik, hogy ha csak egy javítás is beesik nekünk a frissen vásárolt dízel autóra, akkor oda az üzemanyag ár előnye. És ne legyen kétségünk, be fog esni. Ettől még a helyszíni autó átvizsgálás sem véd meg száz százalékosan – vannak olyan hibák amiket nem lehet előre diagnosztizálni, de futásteljesítmény függvényében előbb-utóbb bekövetkeznek.

 

Miért is?

Mert a dízeleket kb. 6-8-10 évesen vesszük, jellemzően 180-220 ezer kilométerrel. Ez persze egy magyarországi dízel futásteljesítménye, mert mondjuk egy német autó évi 40-50.000 kilométert simán megy.

És miért adják el ennél a futásteljesítménynél?

Mert ennyi a fentebb felsorolt alkatrészek várható élettartama. Bár az autók megkaptak mindent idáig, csili-vili márkaszervízt, olajcserét, karbantartást… Mégis, egyik cég, flottakezelő vagy magánszemély sem fogja vállalni a javítási kockázatot és az ezzel járó horribilis kiadásokat. Tudják, hogy eljön lassan az ideje a nagyobb összegű szervizeléseknek és ezért az eladásnak. És 150 ezer kilométer környékén az autó átvizsgálása sem fogja megakadályozni ezeket a későbbiekben, jellemzően 200 ezer kilométer futás felett bekövetkező hibákat. Az eladó szempontjából inkább jöjjön az új, ez tisztán matek. De hahó!, itt a fogyasztói társadalom. Vegyél, használd egy kicsit, és dobd el.

A matek

Sokszor számolunk az ügyfelekkel. Mesélik, hogy dízel kell, messziről (10-12 km !) kell bejárni a munkahelyre… meg havonta egyszer megnézzük vidéken a mamát is. És évente egy nyaralás belefér a horvát tengerparton/Balatonon. Igen ez pont évi kb. 12.000 km. Lásd a számokat, hogy mennyire éri meg…

10-12 kilométeren jó, ha a víz felmelegszik. Az olaj nem. Ez a ridegtartás. Ezt nem bírja az amúgy kiváló TDCi. És akkor nem beszéltünk arról a problémáról, hogy a dízelek kitiltása itt lóg a levegőben Európában. Persze ez csak az Euro 1 és Euro 2 besorolásúakat érinti, de amint csak beszélnek róla, esik a dízelautók ára. Pár év múlva vajon mennyit ér egy ilyen autó? Hát, megsúgom, lehet, hogy eladhatatlan.

Megmondta Golyófogú Tony is a Blöff-ben: „A matekon múlik minden”.

 

 

Ezt ne felejtsétek el soha!

 

Cikk megosztása:

Hasonló tartalmú cikkek

Sztorik

1 dec 2024

Mission Impossible – Revizor protokoll

Az autó átvizsgálás Budapest és Pest megye területén belül érhető el. Számos olyan megkeresést, emailt kapok, melyekben kiválasztott típusokról kérnek információt. Itt sokszor motortípusokról, dízel-benzines dilemmákról, hibridek tartósságáról, vagy éppen az elektromos autók körül kialakult mítoszokról, városi legendákról kérdeznek.   Tanácsadás Pont ezek a megkeresések inspiráltak a Tanácsadás szolgáltatásra, mely 30.000 Ft-ért egy óra beszélgetést […]

Sztorik

1 nov 2024

Bontószökevényt hárommillióért

Átvizsgálás és hárommillió forint. Ha keresel havi háromszáz nettót, és nem eszel-iszol, ruházkodsz és nem fizetsz rezsit, akkor szűk egy év alatt összespórolod. Ha aszkétaként élsz, akkor két év alatt megvan ez az összeg. Ebből is látszik, hogy nem kevés meló van abban, ha ekkora összeggel kell kilépned a használt autó piac rideg közegébe. Amúgy […]

Egyéb, Sztorik

1 okt 2024

Amikor már én sem tudok segíteni

Autorevizor állapotfelmérés – a buktatók. Nagyon sokat gondolkodtam ennek a témának a boncolgatásán, de aztán arra jutottam, hogy muszáj írnom róla. Korábban is születtek írások az ügyfelekről, remélem egyfajta segítségként értelmezitek – még ha néhányótok magára is ismer… Kezdjük egy mostanában egyre elterjedtebbé váló esettel. Egy nagyon szimpatikus kereskedésben kellett átvizsgálnom egy Kia Ceedet. Séróból […]