Autópiaci trendek 2022
Frissítve 2022 december
A szívó benzines autó – tuti tipp?
Ahogy egy korábbi blogbejegyzésemben ígértem, most az autópiaci trendek alakulását elemezzük. Egészen pontosan arra keressük a választ, hogy milyen autót veszünk mi magyarok, és miért? Ez a pár sor igyekszik segítséget nyújtani azoknak, akik nem tudják eldönteni, hogy dízel vagy benzines autót szeretnének. A hibrid és elektromos hajtás előnyeit-hátrányait itt most nem vesézzük ki.
Úgy gondolom, az elmúlt évek tapasztalatával van némi rálátásom a használtautó piacra. Ha naprakész statisztikát vezetnék, akkor azt mondanám, hogy kb. 2.000.000 Forintért vesz használt autót az átlag magyar. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az átvizsgálások többsége az 1.400.000 és 3.200.000 Ft közötti autókat fedi le. Természetesen vizsgáltam már tizenötmilliós Mercedest, ahogy kétszázezerért hirdetett Suzukit is. De ez a két véglet. Amúgy a Suzukit megvették, a Mercit nem… A helyszíni autó átvizsgálás tud néha meglepetéseket okozni.
Alapszabályként annyit elmondanék, hogy a kínálat alját engedjük el. Nem érdemes a keresett kategóriában a legolcsóbbak közül válogatni.
Íme egy példa.
Honda Jazzt keresek, 2008-2010 évjárat körülit, klímásat, manuális váltóval és 1,4-es motorral. Túl sok extrával nem kényeztetnek minket ennél a típusnál, így könnyű belőni az árat. Kb. másfél milliótól indulnak és kétmillió környékén lesznek azok a példányok, amiket már érdemes is megnézni. A legolcsóbb 3-4 darabot el is felejthetjük. Gondoljunk csak bele, ha az átlag kétmillió körül van, akkor senki sem fogja a sajátját másfélért árulni. Itt jön az, hogy bármit hajlandóak vagyunk elhinni némi önigazolásért cserébe: nem fér el a kereskedésben- kell a hely, megszorult a család- sürgősen kell a pénz…
A kereskedőnek/eladónak igazából el sem kell húznia a mézesmadzagot, átvágtad már saját magad. Bármit elhiszel, hogy igazold magadban az olcsó árat. És a szilikontól csillogó autót lelki szemeiddel már a garázsodban látod. Itt elvesztél, mert mindent felülír a birtoklási vágy. Az eladó pedig nagyon fog örülni, ha kimentél az ajtón a foglaló letétele után. Ebben a szegmensben (típus, ár) gyorsan pörögnek az autók, mert a nagy többség ezt veszi. Nem kell olcsón adni a jó autót, hogy gyorsan elvigyék. A szart, azt igen. Arra jön majd egy álmodozó, aki jellemzően drágább autót akar, mint amit a büdzsé megenged.
És akkor nézzük, milyen autókat is veszünk – autópiaci trendek.
Van, aki tájékozott, olvasott a témában, böngészi az autós oldalakat, egyeztet a szerelőjével… stb. Ők azok, akik 2010 környékéről szívó benzines autót szeretnének. Leggyakoribb típusok (nem sorrendben): Honda– Jazz, Civic, Accord, Toyota– Avensis, Corolla, Yaris, Auris, Ford– Focus, Mondeo, Opel Astra, Hyundai i 20 és i30, Kia -Ceed, Venga.
Ez a biztos választásnak tűnik; nincs kettőstömegű, injektor, nagy nyomású szivattyú, részecskeszűrő és turbó. Van viszont tekert órás cégautó, elfelejtett karbantartások, magas olajfogyasztás és halálból visszahozott törött autók. Gyakoriak a katalizátor és lambdaszonda hibák, kormánymű- és futómű problémák. Na meg a német és osztrák utak sózása miatt szétrohadt bontószökevények. Úgyhogy ezeknél a típusoknál sem árt vigyázni.
Sokan vannak, akik elhiszik, hogy ezek a verdák mindent kibírnak. Pl. Toyotáknál, Hondáknál gyakran hallani erről. Így aztán olyan úri huncutságokra mint a karbantartás, nem is költenek. A javítások pedig sokszor a sufnituning szintjén mozognak. Ezért aztán ha valaki a fentebb felsorolt típusokkal szemez, ne felejtse, nem mind arany, ami fénylik.
A dízel
Beszéljünk egy kicsit a dízelekről, bár az autópiaci trendek továbbra sem kedveznek a típusnak. A HDI, TDCi, CRTDI kiváló motorok. Sokan megkeresnek, hogy dízelt vennének, mert alacsony a fogyasztása. Most a benzin – gázolaj árának arányát hagyjuk ki a számításból, mert erősen ingadoznak. Vegyük úgy, hogy ugyanannyiba kerülnek, de ha megnézzük a külföldi árakat, akkor láthatjuk, hogy most 2022 végén akár 60-100 forinttal drágább a gázolaj. De én most a 2022-es decemberi árakkal számolok. Ha nagyot változik a piac, akkor módosítani fogom a számolást. Szóval akárhonnan is nézzük, nem fogja kiadni a matek, hacsak nem évi 30-40 ezer kilométert autózunk.
Update 2022 December 06. Lekerült az ársapka, a benzin 640.- a Gázolaj 700 Ft.
Mutatom:
- 10.000 kilométeren 2 liter üzemanyag megtakarítás a dízel javára = 96.000,- Ft
- 20.000 kilométeren ugyanez = 192.000,- Ft
- 30.000 kilométeren pedig = 288.000,- Ft
2023 január vége van. A gázolaj még mindig drágább. Ezt figyelembe véve, még kevésbé adja ki a számolás a dízel előnyeit.
Ezzel szemben:
- Kettőstömegű+ kuplung – kb. 300.000,- Ft (típusonként változhat)
- Turbó felújítás – 200.000,- Ft
- Részecskeszűrő tisztítás- 100.000,- Ft – csere ennek a 2-3 szorosa
- Magasnyomású szivattyú – 70.000 Ft-tól csak a felújítás
Sorolhatnám még az árakat, de tisztán látszik, hogy ha csak egy javítás is beesik nekünk a frissen vásárolt dízel autóra, akkor oda az üzemanyag ár előnye. És ne legyen kétségünk, be fog esni. Ettől még a helyszíni autó átvizsgálás sem véd meg száz százalékosan – vannak olyan hibák amiket nem lehet előre diagnosztizálni, de futásteljesítmény függvényében előbb-utóbb bekövetkeznek.
Miért is?
Mert a dízeleket kb. 6-8-10 évesen vesszük, jellemzően 180-220 ezer kilométerrel. Ez persze egy magyarországi dízel futásteljesítménye, mert mondjuk egy német autó évi 40-50.000 kilométert simán megy.
És miért adják el ennél a futásteljesítménynél?
Mert ennyi a fentebb felsorolt alkatrészek várható élettartama. Bár az autók megkaptak mindent idáig, csili-vili márkaszervízt, olajcserét, karbantartást… Mégis, egyik cég, flottakezelő vagy magánszemély sem fogja vállalni a javítási kockázatot és az ezzel járó horribilis kiadásokat. Tudják, hogy eljön lassan az ideje a nagyobb összegű szervizeléseknek és ezért az eladásnak. És 150 ezer kilométer környékén az autó átvizsgálása sem fogja megakadályozni ezeket a későbbiekben, jellemzően 200 ezer kilométer futás felett bekövetkező hibákat. Az eladó szempontjából inkább jöjjön az új, ez tisztán matek. De hahó!, itt a fogyasztói társadalom. Vegyél, használd egy kicsit, és dobd el.
A matek
Sokszor számolunk az ügyfelekkel. Mesélik, hogy dízel kell, messziről (10-12 km !) kell bejárni a munkahelyre… meg havonta egyszer megnézzük vidéken a mamát is. És évente egy nyaralás belefér a horvát tengerparton/Balatonon. Igen ez pont évi kb. 12.000 km. Lásd a számokat, hogy mennyire éri meg…
10-12 kilométeren jó, ha a víz felmelegszik. Az olaj nem. Ez a ridegtartás. Ezt nem bírja az amúgy kiváló TDCi. És akkor nem beszéltünk arról a problémáról, hogy a dízelek kitiltása itt lóg a levegőben Európában. Persze ez csak az Euro 1 és Euro 2 besorolásúakat érinti, de amint csak beszélnek róla, esik a dízelautók ára. Pár év múlva vajon mennyit ér egy ilyen autó? Hát, megsúgom, lehet, hogy eladhatatlan.
Megmondta Golyófogú Tony is a Blöff-ben: „A matekon múlik minden”.
Ezt ne felejtsétek el soha!