Elektromos autók helyszíni állapotfelmérése
Elektromos autó átvizsgálás – haladunk a korral. Kinek áldás, kinek átok az e-autózás, erről írok most pár szót.
Az elmúlt hetek meglehetősen mozgalmasra sikerültek. Ez köszönhető a sok munkának, a cikkírásnak (Totalcar), és egyéb elfoglaltságaimnak. Ezért is hanyagoltam a blogírást, de ígérem megpróbálok feltenni legalább havonta egy anyagot ide is.
A Totalcaron kéthetente megy le egy cikkem, kivéve, ha valami aktuális témáról akarok írni, mint például a használt autók drágulása.
És talán ennek az általános drágulásnak a hatása is, gondolok itt az üzemanyag árára, hogy mostanában egyre több elektromos autó átvizsgálást kérnek tőlem.
Igyekszem képezni magamat, szerteágazó kapcsolati rendszeremnek köszönhetően sok autóhoz odaférek egy kicsit babrálni a diagnosztikával. Sokszor felmerül a kérdés, hogy akkor most egyszerűbb vagy bonyolultabb az elektromos autók diagnosztikája. Nos erre a kérdésre nincsen jó válasz, mindkét állítás igaz lehet-nézőpont kérdése csupán.
A legtöbb elektromos autóhoz applikáció formájában elérhető egy általában ingyenes, vagy pár ezer forintért megvásárolható alkalmazás. Ezekkel a tulajdonosok/vásárlók rengeteg érdekes és hasznos információhoz juthatnak hozzá. Jellemzőjük, hogy használatukhoz szükség van egy OBDII adapterre, ami általában Wi-Fi vagy Bluetooth kapcsolaton keresztül kommunikál a telefonnal, amin az app található.
Diagnosztika – OBD Link LX
A leginkább ajánlott példány az OBD Link LX nevezetű adapter. Ez a legtöbb ingyenes programmal kommunikál, viszonylag pontos adatokat küld. Ez Android rendszerű készülékekkel használható. Samsung készülékkel Android 12 alatt nálam hibátlanul működik. Egyes autótípusokkal (jellemzően a trió tagjai i-Miev, Ion, C-Zero) pedig nagyon hektikus a kapcsolata az alacsonyabb verziószámú Android rendszereken- hol működik, hol nem- legalább is korábbi tapasztalataim alapján.
Az adaptert az autó kormányának 1 méteres körzetében (általában a műszerfel alá) elrejtett OBDII rendszerű szervizcsatlakozóba kell bedugni. Lényeges információ, hogy az olcsó, nagyrészt Kínából megrendelhető OBDII olvasók a legritkább esetben alkalmasak az elektromos autókkal való kommunikációra. A szoftverük butított, a hagyományos autókkal való alap kommunikációra elegendő csak(motorvezérlő hibakód olvasás). Sajnos az idehaza árult olcsóbb adapterek többsége is ugyanilyen butított változat, ezért érdemes az itt említett, bevált darabokat választani.
Elektromos autó átvizsgálás
Ezekkel- az általában ingyenes alkalmazásokkal- ki lehet olvasni az akku állapotát, a cellák feszültségét. Ezzel az alap információval már sokat léptünk előre az autó megismeréséhez.
De ez még nem minden. Ugyanúgy Can-bus hálózaton kommunikál szinte minden fontosabb elektronika az autóban, így egy komolyabb diagnosztikai interfésszel teljesebb képet kaphatunk az autó állapotáról.
És erre többek között azért is van szükség, mert azért igencsak bosszantó és költséges mutatvány vásárlás után javítani egy elektromos kéziféket, légzsák hibát, ülésfűtést, stb.
És egy korábbi törést sem biztos, hogy szabad szemmel észre lehet venni, vagy a mértékét megállapítani – tehát jól jön a festékréteg vastagság mérése is. Na persze nem egy BMW i3-as autón, amin nincsen fém karosszériaelem. A fülke váza szénszálas műanyag (CFRP), és az i3 karosszéria elemei jóval egyszerűbb, újra felhasznált műanyagból készülnek.
Az általam használt diagnosztikával olvastam már Renault Zoe, Nissan Leaf, Hyundai Ioniq és Kona, VW E-Up, Fiat 500e, Kia Soul és E-Niro típusú gépjárműveket, hogy csak a legnépszerűbb típusokat említsem és természetesen a Tesla sem maradhat ki a sorból.
Futómű és Fék állapotfelmérése
A Plug-in Hibrid és az öntöltő hibridek szinte kivétel nélkül mind „megvoltak”, diagnosztizálásuk problémamentes.
Az elektromos autó átvizsgálás fontos kérdése a futómű és fékrendszer. A villanyautók futóműve sok esetben megegyezik benzines és dízel társaikéval, az átvizsgálásnál így ugyanolyan figyelmet kapnak, mint társaik.
A fékek a visszatöltésnek hála sokkal kevésbé kopnak, de természetesen szemrevételezéssel és a próbaúton is teszteljük.
A váltó, legalábbis amit mi hagyományos értelemben annak nevezünk, nem található meg az autóban. Az elektromos autókban egy úgynevezett irányváltó található (sokszor gombok), amellyel a haladásunk irányát kell csak eldöntenünk. Előre vagy hátra.
Az e autózás hátránya, hogy mivel sok autógyártónak szintén új a terep, nem kevés autó küzd típushibával. Érdemes ezekről tájékozódni netes oldalakon, Facebook csoportokban- bár sok a fals információ, de ki lehet hámozni a lényeget. Persze véleményem szerint nem több az ún. típushiba mint a más meghajtással rendelkező autóknál, csak nagyobb média visszhangjuk van ez villanyautós eseteknek.
Tévhitek városi legendák
Sok tévhit kering az elektromos autókkal kapcsolatban, ne higgyünk el mindent. A hatótávunk nem fog csak úgy eltűnni, pontos az úgynevezett tippelőóra. Lassú araszolásnál, dugóba kerülve sem merül le csak úgy az autó.
Egyre több a töltőállomás, és nem tart órákig a „tankolás”. Kb. fél óra alatt a legtöbb autót fel tudjuk 20-ról 80%-ig tölteni villámtöltőn. A legtöbb elektromos autósnak erre nincs is szüksége, mert a legolcsóbb, legegyszerűbb módja az áramvételezésnek az otthoni töltés.
Az akkumulátor nem megy csak úgy tönkre, rengeteg 6-8-10 éves villanyautót vizsgáltam, kiváló akkumulátor kapacitással rendelkeztek.
Sok autó rendelkezik 4-500 kilométeres hatótávval, ez autópályán 130-as tempónál nyilván kevesebb, de 110-el már közel ennyi kiautózható.