A mai napig kapok megkereséseket azzal a feladattal, hogy 500 ezer Forintig keressünk megbízható, jó autót. Nem könnyű az olcsó használt autó megtalálása ebben a szegmensben…
Az évjárat ez az esetben a kétezres évek eleje, és leginkább benzines modellek jönnek szóba. Ilyenkor a megbízhatóság és az olcsó fenntartás a cél.
Valamiért a legtöbben kizárják a Suzukit, pedig adná magát a márka. Jó-jó, értem én, hogy azért nézzen ki valahogy, de valamit valamiért. Ne a szomszédnak vegyünk autót, hanem magunknak! Swiftet 250-300e, Wagon R-t pedig 4-500e Ft környékén már lehet találni. Mégis általában az első kikötés, hogy Suzukit nem. Hát jó.
Persze marad így is választási lehetőség, íme, a teljesség igénye nélkül:
- Ford Focus
- Seat Ibiza
- Opel Corsa
- Hyundai Getz és i10
- Renault Clio
- Daewoo Matiz és Kalos
- Nissan Note
- VW Polo
- Kia Rio
- Peugeot 206
Persze az egyre dráguló árak mellett néhány felsorolt autó már bele sem fér a keretbe. Nem beszélve a két sztárról a Toyota Yarisról és a Honda Jazzről.
Én személy szerint a prémium márkákat alapból kizárom. Drága a fenntartásuk, a sok extra pedig nagy terhet tud jelenteni, ha javítani kell. Ez esetben a minél egyszerűbb, annál jobb elvet kell követnünk.
Ebben a szegmensben nagy előny, ha másfél- két év műszaki van az autón.
Az első ellenség, akit legyőzni nem tudunk, ezért el kell kerülnünk, az a rozsda.
Egyszerűen gazdaságosan nem javítható és gyakran életveszélyes. Egy rozsdás autó lakatolása sok esetben akár félmilliós tétel is lehet, ha szerencsések vagyunk. Ha nem, akkor a határ a csillagos ég, már ha találunk szakembert, aki egyáltalán vállalja. Ha erősen korrodált a kiszemelt példány, akkor inkább engedjük el. És lesz ilyen, az autófelmérés – autó átvizsgálások ezt mutatják.
A motor és a fék
Nagyon gyakori az állapotfelmérés során, hogy a motortér úszik az olajban. Egy szelepfedél tömítés, vagy főtengely szimering csere nem a világ vége- de azért nem árt behatárolni a hiba okát. Sokszor találkozunk gyújtásproblémákkal, típustól függően ez lehet trafó, gyertya, gyertyakábel hiba. Érdemes egy vezérlés cserével tervezni kezdésnek, ez munkadíjjal és a kötelező első olajcserével már 100 ezer forintos tétel is lehet. Ha láncos a motor, akkor a vezérléscserét kihúzhatjuk a listáról- elvileg…
Sokszor tapasztaljuk, hogy a motorkontroll (check engine) lámpa világít. Azt fontos tudni, hogy így nem vizsgaképes az autó. Tehát az eladó megjegyzésére, miszerint csak a lambda szonda miatt világít, ne legyintsünk nagyvonalúan. Mert majd nekünk kell javíttatni, és ha filléres tétel lenne, akkor valószínűleg az eladó is megcsináltatta volna.
Nem ritka, hogy a fékfolyadék láthatóan évek óta nem volt cserélve, zavaros szmötyit találunk a tartályban. Ennek a cseréje nem komoly tétel, és csak reménykedhetünk, hogy a szennyeződés nem okozott problémát (pl. ABS kocka) a fékrendszerben.
A klíma
Ha van klíma és működik- örülünk. Ha nincs, akkor nem tud elromlani- örülünk.
Ha van és rossz, akkor nem hisszük el, hogy csak töltetni kell. Lehet, hogy rossz a klímakompresszor (százezres tétel), ereszt a rendszer, klímakuplung hibája van, cserés a klímahűtő vagy ezer más probléma lehet még.
Futómű, Gumi
A futóművet sajnos ugyanannyi pénzből lehet javítani, mintha drágább autót vennénk. Ezért örüljünk, ha valóban „koppanásmentes”. Jó eséllyel a próbaút során kiderül, ha problémánk van, ezért füleljünk. Szemrevételezéssel a szilentek állapotát is meg lehet állapítani.
Használható gumi a legritkább esetben van ezeken az autókon, így egy 60-80 ezres tételt behúzhatunk simán a képzeletbeli listára. És könyörgöm, NE spóroljunk azon, hogy a kirepedezett tizenéves gumikon gurulunk…
Konklúzió, hogy van élet 500 ezer alatt és a környékén is, de költségmentes autót nem fogunk találni. Viszont kellő odafigyeléssel lehet használható is az olcsó használt autó.