2021.04.02.

Az autóvásárlás után

autóvásárlás után

Hogyan lehet elcseszni egy jó autót. Praktikák autóvásárlás után. Fene se gondolta volna, hogy erről is írni fogok, de sajnos muszáj.

Általános elvárás a munkámmal szemben, hogy állapítsam meg a használt autó jelenkori állapotát, és kicsit nézzünk a jövőbe is, vajon mi várható.

Úgy gondolom ezt viszonylag jó százalékkal sikerül abszolválni. Viszont vannak emberek, akiken a legnagyobb jóindulattal sem lehet segíteni, vagy legalább is nehéz.

Megtörtént eset – mint az összes többi, amiről korábban itt, a blogon írtam.

Jó hírű kereskedés Pest megyében, viszonylag sokat árulnak egy népszerű típusból, s nem más ez, mint a Honda Jazz.

Általában egész jó állapotú autókat lehet találni náluk, egy-két apróbb hiba derült már ki az állapotfelmérések során, de ezt mindig sikerült megnyugtatóan rendezni a vevő felé. Ahogy az elvárható, persze nem mindenhol ez a gyakorlat.

autorevizor állapotfelmérés

Az átvizsgálás

Pár hónapja megbízás érkezett egy Honda Jazz átvizsgálására, a fent említett kereskedésben.

Az autó normál(is) állapotú volt, de nem a nepperszleng szerinti… Hanem tényleg. Minimális rozsda, inkább csak felületi. Egészen halkan hallani lehetett a nyelestengely csapágyat, erre gyorsan kaptunk egy ígéretet a kereskedőtől, hogy ha gond lenne vele, akkor rendezik. Ez pipa.

Olajszint a minimum felett picivel, kipufogó enyhén kormos. Saccoltam egy kb. 1 literes olajfogyasztást 10.000 km alatt. A kötelező olaj és szűrőcseréket is tízezrenként javasoltam a továbbiakban. Az autó gyújtás értékei gyengék voltak, ezért a gyertyák ellenőrzésére is felhívtam ügyfelem figyelmét az első szerviz alkalmával, amit a vásárlás után ugye azonnal meg kell ejteni, tekintettel az olaj állapotára és arra a tényre, hogy nem tudjuk mikor volt az előző ilyetén jellegű beavatkozás.

 

A Honda jazz érzékeny trafóit viszonylag gyorsan tönkre lehet tenni rossz, időben ki nem cserélt gyertyák használatával. Hengerenként 2 gyertyánk van, ezekhez kapcsolódik egy-egy gyújtótrafó. Tehát 8-8 db. 60.000 kilométereként gyertyacsere javasolt, vásárlás után pedig az ellenőrzésük. Ha abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy végeztettünk állapotfelmérést, akkor az élő adatok elemzése után kapunk erre vonatkozó ajánlást.

 

Ügyfelem meglehetősen bizonytalannak látszott, próbáltam a vásárlás felé terelgetni, mert tudom, hogy másfél millió alatt nincs jobb állapotú Honda Jazz. Nehéz lesz 10-13 éves autót hibátlan, leszervizelt állapotban találni. Minimális kompromisszumot mindig kötni kell, hiszen nem új autót vásárolunk. Ráadásul ez esetben tényleg vállalható állapotú volt a kiszemelt autó.

Egy emailben összefoglaltam az átvizsgálás eredményét, a diagnosztikát csatoltam hozzá.

A panasz

Négy (!) hónap után kaptam egy emailt…

Eszerint ügyfelem azóta 5000 kilométert autózott (fent nevezett Honda Jazz-zel, amit megvásárolt) és a motorolaj szintje a nívópálca felétől a minimum közelébe csökkent. Ez fél liter/5000km, ennyit prognosztizáltunk. És ő reklamálna ezért a kereskedőnél. De olajcserére még nem volt idő, azt nem csináltatott. Használja az autót a kb. másfél éves (jó esetben) koszos trutyival. Aztán csodálkozunk, ha tényleg elkezdi enni az autó az olajat…

 

A nívópálca maximum és minimum értéke között általában 1 liter van. Ha egy olajcsere periódus alatt ennyit utána kell tölteni, akkor azért még ne szaladjunk a szerelőnkhöz motorfelújítást kérni.

 A gyertyákat ezek szerint szintén nem cserélték ki. Ez előrevetíti a trafók (előszőr a hátsók) tönkremenetelét.

Az autóvásárlás után

Gratulálok. Így kell tönkretenni egy jó autót.

Utána persze jön a sírás, ha ki kell cserélni három trafót darabonként 20.000-ért. És akkor az elhasznált olaj okozta károkról még nem beszéltünk. És persze ilyenkor mindenki hibás, a kereskedőtől kezdve, az állapotfelmérőn át, a jóistenig.

Hát nem. Tudomásul kell venni, hogy a gépjármű használati tárgy. Költeni kell rá. Karban kell tartani az autóvásárlás után. Ha már költünk arra, hogy egy szakember átvizsgálja a kiszemeltünket, akkor ne legyünk restek, és a javasolt karbantartásokat végezzük el.

 

Cikk megosztása:

Hasonló tartalmú cikkek

Sztorik

1 febr 2025

A kilométerórát tekerik még, ugye?

A kilométeróra tekerés igen komoly problémát jelent a használtautó-piaccal kapcsolatban. Ez a gyakorlat-amikor egy jármű valódi futásteljesítményét csökkentik, hogy azt drágábban tudják eladni-, sajnos még mindig elterjedt. De miért is veszélyes/rizikós a kilométeróra tekerés?  Megtévesztés: A vevő téves információt kap a jármű állapotáról, ami a vásárlás után komoly problémákhoz vezethet. Pl. egy kimaradó tervszerű karbantartás. Biztonsági […]

Egyéb, Sztorik

1 jan 2025

Használt autó – 2024 az AutoRevizor szemszögéből

A használt autó átvizsgálások tapasztalatai a 2024-es évből December végét írunk, ülök a billentyűzet felett. Kéne most valami okosat írnom az idei évről. Hektikus év volt, akkor is, ha szigorúan csak szakmai szemmel nézem. Nem volt olyan őrült mozgás az árakban, mint a korábbi években, de ezt szerintem senki sem bánta. Egyre inkább közelednek egymáshoz […]

Sztorik

1 dec 2024

Mission Impossible – Revizor protokoll

Az autó átvizsgálás Budapest és Pest megye területén belül érhető el. Számos olyan megkeresést, emailt kapok, melyekben kiválasztott típusokról kérnek információt. Itt sokszor motortípusokról, dízel-benzines dilemmákról, hibridek tartósságáról, vagy éppen az elektromos autók körül kialakult mítoszokról, városi legendákról kérdeznek.   Tanácsadás Pont ezek a megkeresések inspiráltak a Tanácsadás szolgáltatásra, mely 30.000 Ft-ért egy óra beszélgetést […]

Kedves Ügyfeleink!
Az AutoRevizor 2025 02.04.-től 02.08-ig szabadságon van, első munkanap 02.10.
Ez idő alatt telefonon nem, és emailben is csak korlátozottan leszünk elérhetőek.
Megértésüket köszönjük!