2021.04.02.

Az autóvásárlás után

autóvásárlás után

Hogyan lehet elcseszni egy jó autót. Praktikák autóvásárlás után. Fene se gondolta volna, hogy erről is írni fogok, de sajnos muszáj.

Általános elvárás a munkámmal szemben, hogy állapítsam meg a használt autó jelenkori állapotát, és kicsit nézzünk a jövőbe is, vajon mi várható.

Úgy gondolom ezt viszonylag jó százalékkal sikerül abszolválni. Viszont vannak emberek, akiken a legnagyobb jóindulattal sem lehet segíteni, vagy legalább is nehéz.

Megtörtént eset – mint az összes többi, amiről korábban itt, a blogon írtam.

Jó hírű kereskedés Pest megyében, viszonylag sokat árulnak egy népszerű típusból, s nem más ez, mint a Honda Jazz.

Általában egész jó állapotú autókat lehet találni náluk, egy-két apróbb hiba derült már ki az állapotfelmérések során, de ezt mindig sikerült megnyugtatóan rendezni a vevő felé. Ahogy az elvárható, persze nem mindenhol ez a gyakorlat.

autorevizor állapotfelmérés

Az átvizsgálás

Pár hónapja megbízás érkezett egy Honda Jazz átvizsgálására, a fent említett kereskedésben.

Az autó normál(is) állapotú volt, de nem a nepperszleng szerinti… Hanem tényleg. Minimális rozsda, inkább csak felületi. Egészen halkan hallani lehetett a nyelestengely csapágyat, erre gyorsan kaptunk egy ígéretet a kereskedőtől, hogy ha gond lenne vele, akkor rendezik. Ez pipa.

Olajszint a minimum felett picivel, kipufogó enyhén kormos. Saccoltam egy kb. 1 literes olajfogyasztást 10.000 km alatt. A kötelező olaj és szűrőcseréket is tízezrenként javasoltam a továbbiakban. Az autó gyújtás értékei gyengék voltak, ezért a gyertyák ellenőrzésére is felhívtam ügyfelem figyelmét az első szerviz alkalmával, amit a vásárlás után ugye azonnal meg kell ejteni, tekintettel az olaj állapotára és arra a tényre, hogy nem tudjuk mikor volt az előző ilyetén jellegű beavatkozás.

 

A Honda jazz érzékeny trafóit viszonylag gyorsan tönkre lehet tenni rossz, időben ki nem cserélt gyertyák használatával. Hengerenként 2 gyertyánk van, ezekhez kapcsolódik egy-egy gyújtótrafó. Tehát 8-8 db. 60.000 kilométereként gyertyacsere javasolt, vásárlás után pedig az ellenőrzésük. Ha abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy végeztettünk állapotfelmérést, akkor az élő adatok elemzése után kapunk erre vonatkozó ajánlást.

 

Ügyfelem meglehetősen bizonytalannak látszott, próbáltam a vásárlás felé terelgetni, mert tudom, hogy másfél millió alatt nincs jobb állapotú Honda Jazz. Nehéz lesz 10-13 éves autót hibátlan, leszervizelt állapotban találni. Minimális kompromisszumot mindig kötni kell, hiszen nem új autót vásárolunk. Ráadásul ez esetben tényleg vállalható állapotú volt a kiszemelt autó.

Egy emailben összefoglaltam az átvizsgálás eredményét, a diagnosztikát csatoltam hozzá.

A panasz

Négy (!) hónap után kaptam egy emailt…

Eszerint ügyfelem azóta 5000 kilométert autózott (fent nevezett Honda Jazz-zel, amit megvásárolt) és a motorolaj szintje a nívópálca felétől a minimum közelébe csökkent. Ez fél liter/5000km, ennyit prognosztizáltunk. És ő reklamálna ezért a kereskedőnél. De olajcserére még nem volt idő, azt nem csináltatott. Használja az autót a kb. másfél éves (jó esetben) koszos trutyival. Aztán csodálkozunk, ha tényleg elkezdi enni az autó az olajat…

 

A nívópálca maximum és minimum értéke között általában 1 liter van. Ha egy olajcsere periódus alatt ennyit utána kell tölteni, akkor azért még ne szaladjunk a szerelőnkhöz motorfelújítást kérni.

 A gyertyákat ezek szerint szintén nem cserélték ki. Ez előrevetíti a trafók (előszőr a hátsók) tönkremenetelét.

Az autóvásárlás után

Gratulálok. Így kell tönkretenni egy jó autót.

Utána persze jön a sírás, ha ki kell cserélni három trafót darabonként 20.000-ért. És akkor az elhasznált olaj okozta károkról még nem beszéltünk. És persze ilyenkor mindenki hibás, a kereskedőtől kezdve, az állapotfelmérőn át, a jóistenig.

Hát nem. Tudomásul kell venni, hogy a gépjármű használati tárgy. Költeni kell rá. Karban kell tartani az autóvásárlás után. Ha már költünk arra, hogy egy szakember átvizsgálja a kiszemeltünket, akkor ne legyünk restek, és a javasolt karbantartásokat végezzük el.

 

Cikk megosztása:

Hasonló tartalmú cikkek

Sztorik

1 ápr 2024

Helyek, ahol nem akarsz autót venni

Kerülendő nepperek, avagy vannak kereskedések, ahova nem szívesen megyek. Nem tudom miért, talán rossz a hely karmája, talán idegesítő a személyzet. Vagy az autók nyolcvan százaléka egyszerűen kritikán aluli. Viszont azt sem mondhatom az ügyfélnek, hogy nem szeretek ide járni, nézzünk máshol autót, mert lehet, hogy itt lesz élete vétele. Persze, ha már tendencia, hogy […]

Sztorik

1 márc 2024

Alfától Toyotáig Vin Diesellel

Alfa átvizsgálás, egy kiváló program hétvégére. A család az család, dörmögi Vin Diesel szúrós tekintettel. Bár enélkül is tisztában vagyok eme fogalom fontosságával, így vidáman indulok el vasárnap délelőtt egy Alfa átvizsgálására – a feleségem unokahúgának kérésére. Kicsivel tíz év fölötti az átvizsgálandó autó, de még éppen hárommillió alatt az ára. Ez azért nem kevés […]

Egyéb, Tippek

1 nov 2023

Milyen autót vegyünk?

Autót, de milyet? Ez itt a kérdés. A 2020 évek kezdete eddig a káosz időszaka. Nyersanyaghiány miatt akadozó ellátás, háborús helyzet a szomszédban és messzebb is, elszálló energia- és üzemanyagárak. Az autók pedig egyre drágábbak. A Tesla árcsökkentése jótékonyan hatott a piacra, de érdemi árcsökkenést ne várjunk a piacon. Nézzük meg a különböző hajtásláncokat, vegyük […]