Hogyan lehet elcseszni egy jó autót. Praktikák autóvásárlás után. Fene se gondolta volna, hogy erről is írni fogok, de sajnos muszáj.
Általános elvárás a munkámmal szemben, hogy állapítsam meg a használt autó jelenkori állapotát, és kicsit nézzünk a jövőbe is, vajon mi várható.
Úgy gondolom ezt viszonylag jó százalékkal sikerül abszolválni. Viszont vannak emberek, akiken a legnagyobb jóindulattal sem lehet segíteni, vagy legalább is nehéz.
Megtörtént eset – mint az összes többi, amiről korábban itt, a blogon írtam.
Jó hírű kereskedés Pest megyében, viszonylag sokat árulnak egy népszerű típusból, s nem más ez, mint a Honda Jazz.
Általában egész jó állapotú autókat lehet találni náluk, egy-két apróbb hiba derült már ki az állapotfelmérések során, de ezt mindig sikerült megnyugtatóan rendezni a vevő felé. Ahogy az elvárható, persze nem mindenhol ez a gyakorlat.
Az átvizsgálás
Pár hónapja megbízás érkezett egy Honda Jazz átvizsgálására, a fent említett kereskedésben.
Az autó normál(is) állapotú volt, de nem a nepperszleng szerinti… Hanem tényleg. Minimális rozsda, inkább csak felületi. Egészen halkan hallani lehetett a nyelestengely csapágyat, erre gyorsan kaptunk egy ígéretet a kereskedőtől, hogy ha gond lenne vele, akkor rendezik. Ez pipa.
Olajszint a minimum felett picivel, kipufogó enyhén kormos. Saccoltam egy kb. 1 literes olajfogyasztást 10.000 km alatt. A kötelező olaj és szűrőcseréket is tízezrenként javasoltam a továbbiakban. Az autó gyújtás értékei gyengék voltak, ezért a gyertyák ellenőrzésére is felhívtam ügyfelem figyelmét az első szerviz alkalmával, amit a vásárlás után ugye azonnal meg kell ejteni, tekintettel az olaj állapotára és arra a tényre, hogy nem tudjuk mikor volt az előző ilyetén jellegű beavatkozás.
A Honda jazz érzékeny trafóit viszonylag gyorsan tönkre lehet tenni rossz, időben ki nem cserélt gyertyák használatával. Hengerenként 2 gyertyánk van, ezekhez kapcsolódik egy-egy gyújtótrafó. Tehát 8-8 db. 60.000 kilométereként gyertyacsere javasolt, vásárlás után pedig az ellenőrzésük. Ha abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy végeztettünk állapotfelmérést, akkor az élő adatok elemzése után kapunk erre vonatkozó ajánlást.
Ügyfelem meglehetősen bizonytalannak látszott, próbáltam a vásárlás felé terelgetni, mert tudom, hogy másfél millió alatt nincs jobb állapotú Honda Jazz. Nehéz lesz 10-13 éves autót hibátlan, leszervizelt állapotban találni. Minimális kompromisszumot mindig kötni kell, hiszen nem új autót vásárolunk. Ráadásul ez esetben tényleg vállalható állapotú volt a kiszemelt autó.
Egy emailben összefoglaltam az átvizsgálás eredményét, a diagnosztikát csatoltam hozzá.
A panasz
Négy (!) hónap után kaptam egy emailt…
Eszerint ügyfelem azóta 5000 kilométert autózott (fent nevezett Honda Jazz-zel, amit megvásárolt) és a motorolaj szintje a nívópálca felétől a minimum közelébe csökkent. Ez fél liter/5000km, ennyit prognosztizáltunk. És ő reklamálna ezért a kereskedőnél. De olajcserére még nem volt idő, azt nem csináltatott. Használja az autót a kb. másfél éves (jó esetben) koszos trutyival. Aztán csodálkozunk, ha tényleg elkezdi enni az autó az olajat…
A nívópálca maximum és minimum értéke között általában 1 liter van. Ha egy olajcsere periódus alatt ennyit utána kell tölteni, akkor azért még ne szaladjunk a szerelőnkhöz motorfelújítást kérni.
A gyertyákat ezek szerint szintén nem cserélték ki. Ez előrevetíti a trafók (előszőr a hátsók) tönkremenetelét.
Az autóvásárlás után
Gratulálok. Így kell tönkretenni egy jó autót.
Utána persze jön a sírás, ha ki kell cserélni három trafót darabonként 20.000-ért. És akkor az elhasznált olaj okozta károkról még nem beszéltünk. És persze ilyenkor mindenki hibás, a kereskedőtől kezdve, az állapotfelmérőn át, a jóistenig.
Hát nem. Tudomásul kell venni, hogy a gépjármű használati tárgy. Költeni kell rá. Karban kell tartani az autóvásárlás után. Ha már költünk arra, hogy egy szakember átvizsgálja a kiszemeltünket, akkor ne legyünk restek, és a javasolt karbantartásokat végezzük el.