Rozsdás lengéscsillapító, szakadt gumiharang, olcsó autó
Olcsó autónak híg a leve?
2020.06.01.
öreg rozsdakupac, állapotfelmérés
A tekert órás Focus és más romhalmazok – Hova ne menjünk autót venni?
2020.07.21.

Diagnosztika

Autorevizor diagnosztika

 

Az állapotfelmérés egyik fontos eleméről – A diagnosztika.

 

Jómagam négy nagy csoportot különböztetek meg az autó állapotfelmérés, diagnosztika során, melyek mind-mind ugyanolyan fontos, együtt alkotnak egy nagy egészet.

 

  1. Vizuális ellenőrzés:
  •   karosszéria átnézése
  •   alváz ellenőrzése
  •   motortér revízió
  •   beltér vizsgálata

 

2. Festékréteg mérés:

információt ad a korábbi sérülésekről, itt természetesen nem csak a rétegvastagság számít, hanem tudni kell, hogy mit keressünk és hol mérjünk…

 

  1. Menetpróba:

 itt azért sok mindent tudunk vizsgálni, kormány, fék, kuplung, váltó, futómű, menettulajdonságok

 

     4. Diagnosztika:

 műszeres méréstechnikai vizsgálatok összessége, amellyel az adott gépjármű műszaki állapota – annak megbontása nélkül – feltárható.

OBD

 

A diagnosztika sokak számára egyszerű dolognak tűnik. Venni kell egy OBD csatlakozóval ellátott eszközt, csatlakozunk Bluetooth-on a telefonhoz, és a korábban letöltött programmal már diagnosztizálunk is… Az egész megvan pár ezresből, néhány tízezerből.

Ez a módszer kb. annyira van a diagnosztikától távol, mint gyerekkori homokváraim Makovecztől.

Az olcsó, sokszor gagyi kínai OBD olvasók és az ingyen letölthető programok jó esetben motordiagnosztikát tudnak csak. És azt sem mindig pontosan. És persze láttam már autót aminek a rendszerében okozott problémát a silány minőségű kiolvasó – vagy teljesen tévútra vitte a kiolvasás eredménye a felhasználót.

Persze nem túl gyakori, hogy kárt okozunk az autó rendszerében. Viszont annál sűrűbben előfordul, hogy a kapott hibakód nem pontos.

Ha OBD2 van az autónkban (2000 óta minden autóban van), akkor rengeteg, szabvány alapján meghatározott érzékelő adatához hozzáférhetünk.

Ezek egyik csoportja az üzemanyag- és kipufogó (emisszióval kapcsolatos) rendszerek. Ezek a szenzorok “Általános OBD diagnosztikai eszköz”-zel hozzáférhetőek, olvashatóak. Pl:

  • lambda szonda értékek
  • üzemanyag korrekciós értékek
  • egr adatok
  • különböző hőmérséklet adatok (motor, hűtőközeg, olaj, kipufogó)
Diagnosztika          autorevizor állapotfelmérés
Pontosan mit is jelent ez?

Elm 327, vagy más olcsóbb adapterrel megnézhetjük az autónk adatait menet közben. Pl. víz hőfokot… 20 fok eltéréssel. Na igen, az olcsóság ára.

Ilyen mértékű téves adat egy hibakód kiolvasást teljesen komolytalanná tesz. És korábbi bejegyzésemben leírtam már, hogy a hibakód csak irányt mutat. Nekünk kell utána végig menni az adott rendszer egyes elemein a hibás alkatrészt megkeresve. Akár oszcilloszkópos méréssel, akár párhuzamos diagnosztikával. Semmiképpen nem megoldás egy hibakód esetén azonnal kicserélni azt az alkatrészt amire a kiolvasott adat mutat. Ugyanis sokszor egy hiba az már több, korábban bekövetkezett esemény miatt keletkezik. Mindig a hiba okát tárjuk fel, de ehhez már azért némi szaktudásra is szükség van. Jó példa erre a lambda szonda hiba. Egy képzetlenebb szerelő azonnal cseréli is az alkatrészt, nem vizsgálva meg olyan fontos paramétereket mint pl:

  • olajfogyasztás
  • szívó- vagy kipufogó oldali tömítetlenség
  • katalizátor hatásfok

Mindig a hiba okát kell megszüntetni. Egyszerű példa: a fogfájásra nem a fájdalomcsillapító a megoldás, hanem a fogorvos!

A tanulság végül is az, hogy lehetőleg ne vegyünk ellenőrizetlen forrásból származó kiolvasót, és ne higgyünk el mindent az ingyenes szoftvereknek.