Rozsdás lengéscsillapító, szakadt gumiharang, olcsó autó
Olcsó autónak híg a leve?
2020-06-01
öreg rozsdakupac, állapotfelmérés
A tekert órás Focus és más romhalmazok – Hova ne menjünk autót venni?
2020-07-21

Diagnosztika

Autorevizor diagnosztika

 

Az állapotfelmérés egyik fontos eleméről – A diagnosztika.

 

Jómagam négy nagy csoportot különböztetek meg az autó állapotfelmérés, diagnosztika során, melyek mind-mind ugyanolyan fontosak, együtt alkotnak egy nagy egészet.

 

  1. Vizuális ellenőrzés:

  karosszéria átnézése

  alváz ellenőrzése

  motortér revízió

  beltér vizsgálata

 

2. Festékréteg mérés:

információt ad a korábbi sérülésekről, itt természetesen nem csak a rétegvastagság számít, hanem tudni kell, hogy mit keressünk és hol mérjünk…

 

  1. Menetpróba:

 itt azért sok mindent tudunk vizsgálni, kormány, fék, kuplung, váltó, futómű, menettulajdonságok

 

     4. Diagnosztika:

 műszeres méréstechnikai vizsgálatok összessége, amellyel az adott gépjármű műszaki állapota- annak megbontása nélkül- feltárható.

 

A diagnosztika sokak számára egyszerű dolognak tűnik. Venni kell egy OBD csatlakozóval ellátott eszközt, csatlakozunk Bluetooth-on a telefonhoz, és a korábban letöltött programmal már diagnosztizálunk is… Az egész megvan pár ezresből, néhány tízezerből.

Ez a módszer kb. annyira van a diagnosztikától távol, mint gyerekkori homokváraim Makovecztől.

Az olcsó, sokszor gagyi kínai OBD olvasók és az ingyen letölthető programok jó esetben motordiagnosztikát tudnak csak. És azt sem mindig pontosan. És persze láttam már autót aminek a rendszerében okozott problémát a silány minőségű kiolvasó.

Persze nem túl gyakori, hogy kárt okozunk az autó rendszerében. Viszont annál sűrűbben előfordul, hogy a kapott hibakód nem pontos.

Ha OBD2 van az autónkban, akkor a szabványban foglalt érzékelők mindegyikéhez hozzáférhetünk.

Ezek az üzemanyag- és kipufogó (emisszióval kapcsolatos) rendszerek. A gépkönyv ezeket a  szenzorokat “Általános OBD diagnosztikai eszköz”-zel hozzáférhetőnek titulálja.

Pontosan mit is jelent ez?

Elm 327, vagy más olcsóbb adapterrel megnézhetjük az autónk adatait menet közben. Pl. vízhőfokot… 20 fok eltéréssel. Na igen, az olcsóság ára.

Ilyen mértékű mellélövés egy hibakód kiolvasást teljesen komolytalanná tesz. És korábbi bejegyzésemben leírtam már, hogy a hibakód csak irányt mutat. Nekünk kell utána végigmenni az adott rendszer egyes elemein a hibás alkatrészt megkeresve.

A tanulság végül is az, hogy lehetőleg ne vegyünk ellenőrizetlen forrásból származó kiolvasót, és ne higgyünk el mindent az ingyenes szoftvereknek.