Helyszíni autó állapotfelmérés – egy olcsóbb autó esetében. Sajnos nagyon sokan nem engedhetnek meg maguknak drága autókat, viszont a tömegközlekedés nem mindenkinek alternatíva. Így viszonylag szép számú ügyfél keres meg azzal, hogy egymillió Forint körül venne valamit.
Ennél a pontnál sokan felnevetnek, hogy mit is kell átvizsgálni egy ennyi idős és ilyen olcsó autón. Pedig itt aztán bele lehet futni egészen vállalhatatlan példányokba. Amiknek már régen a bontóban kellene hervadozniuk és az újrahasznosítás jegyében egy szebb ’életről’ álmodozniuk… Írtam is erről nem olyan régen a Totalcar oldalára egy nagy port kavaró cikket.
És tudom, hogy nem fogunk ebben a szegmensben tökéletes állapotú kocsikat találni, de kisebb hibákkal vehető járgányok azért szoktak horogra akadni.
Volt is az elmúlt hetekben néhány sikeres vásárlás:
- Opel Corsa B – gyertyacsere, olajfolyás, lengéscsillapító
- Honda Jazz – EGR tisztítás, gyertyacsere és nyeles tengely csapágy
- G Astra – hűtőcsere, enyhe felületi rozsda
- Ford Focus – kuplungcsere
- Alfa Romeo – olajszivárgás, kuplungcsere
A fenti autók mind 500-900 ezer Forint körül mozogtak. És mind vehető volt, a felsorolt kisebb-nagyobb hibákkal. De nagyon fontos, hogy engedjük el azt a tévképzetet, hogy ennyi pénzért tökéletes autót fogunk találni. Ez nem mindenkinek sikerül-sőt. Erre jó példa, hogy kaptam már felháborodott emailt egy több mint húsz éves Focus átvizsgálása után – miszerint cserélni kellett egy jobb hátsó féknyerget… fél év és több ezer km használat után, ennyit kellett költeni az autóra. Én gratuláltam a remek vételhez!
Nézzünk egy ellenpéldát- a bontószökevény
Egy hasonló árkategóriájú Peugeot 206 volt az átvizsgálás alanya egy szép márciusi délutánon.
A kereskedésben megkaptuk az autó kulcsait, és kezdhettük a munkát.
Az autóhoz közelítve már a „szeme” sem állt jól… A rétegvastagságmérőt előkapva szomorúan konstatáltuk, hogy a járgányon viszonylag sok helyen mérünk 2000 mikron körüli értéket… Ez 15-20- szorosa a gyári értéknek – ráadásul megfejelve itt-ott némi megfolyt festékkel.
A küszöbök, oszlopok ugyancsak majd’ kiakasztották a műszert. Ebből már leszűrhettük, hogy komoly balesete volt az autónak.
Amit alátámasztott az a tény is, hogy a csomagtartó fenéklemeze olyan gyűrött volt, mint a kidobásra ítélt alufólia a reggeli szendvicsem maradványaként.
Elölről is kaphatott szegény autó, mert a sárvédő rögzítése körül is meg volt gyűrve a lemez, a nyúlványon és a zárhídon javítás nyomai látszottak.
A tornyok körül a lemez kezdett szétmállani a rozsdától.
Még egy kis rozsda és olaj
Ez így leírva nagyon rémisztően hangzik, de aki nem ért hozzá, az simán elsiklik ezek felett, hisz nem tudja, mit kell nézni, hol nem kívánatos a javítás. Ezt sajnos nem lehet néhány YouTube videoból megtanulni – ehhez kell a helyszíni autó állapotfelmérés.
A motor vastagon körbe locsolva olajjal – itt legalább nem volt rozsda, de egy tizenéves Peugeotnál kicsit sem csodálkozom ilyenkor. Kb. az összes tömítést cserélni kéne. De minimum egy motormosás, azután felderíthető a probléma forrása.
Kíváncsiságból azért alánéztem, de nem kellett volna. Vastagon megrágta a rozsda. Kis túlzással alulról megnézhettem volna az anyósülés alját… És ez sem az elmúlt fél évben rohadt így el- vajon hol kapott műszakit az autó?
Na, és most itt az is nagy kérdés, hogy a retkes búbánatba lehet ezen a romhalmazon még másfél év műszaki? Persze a kérdés költői.
És, az igen tisztelt kereskedő vajon beültetné-e a családját ebbe az életveszélyes szarba? Mert nyugodt szívvel ajánlgatta első autóra vágyó fiataloknak. Szép életkezdés.
Természetesen az autó NORMÁL állapotúnak van hirdetve. Milyen lehet a szar?
Ügyfelemnek jeleztem, hogy itt véget ért az átvizsgálás, hogy nem érdemes beindítani az autót. Az már csak rontana a helyzeten… A feltárt hibák láttán, természetesen egyetértett velem.
Szóval értem én, hogy 800-900 ezer Forint, de akkor is. Miért azokat kell szívatni ilyen autókkal, akinek amúgy sincs pénzük. És persze napokkal később már nincs is fenn a hirdetés. Valaki megvett egy olyan autót, aminek már nem lenne szabad közlekednie. Ennyire kell az a k…va haszon? Egy kis szilikon, egy kis mosás és máris csili-vili a romhalmaz.
Természetesen a kulcs visszaadásakor a kereskedőnek még csak a szeme sem rebbent, egy szót sem kérdezett. Biztos sejtett valamit…