Helyszíni autó állapotfelmérés – egy olcsóbb autó esetében. Sajnos nagyon sokan nem engedhetnek meg maguknak drága autókat, viszont a tömegközlekedés nem mindenkinek alternatíva. Így viszonylag szép számú ügyfél keres meg azzal, hogy egymillió Forint körül venne valamit.
Ennél a pontnál sokan felnevetnek, hogy mit is kell átvizsgálni egy ennyi idős és ilyen olcsó autón. Pedig itt aztán bele lehet futni egészen vállalhatatlan példányokba. Amiknek már régen a bontóban kellene hervadozniuk és az újrahasznosítás jegyében egy szebb ’életről’ álmodozniuk… Írtam is erről nem olyan régen a Totalcar oldalára egy nagy port kavaró cikket.
És tudom, hogy nem fogunk ebben a szegmensben tökéletes állapotú kocsikat találni, de kisebb hibákkal vehető járgányok azért szoktak horogra akadni.
Volt is az elmúlt hetekben néhány sikeres vásárlás:
A fenti autók mind 500-900 ezer Forint körül mozogtak. És mind vehető volt, a felsorolt kisebb-nagyobb hibákkal. De nagyon fontos, hogy engedjük el azt a tévképzetet, hogy ennyi pénzért tökéletes autót fogunk találni. Ez nem mindenkinek sikerül-sőt. Erre jó példa, hogy kaptam már felháborodott emailt egy több mint húsz éves Focus átvizsgálása után – miszerint cserélni kellett egy jobb hátsó féknyerget… fél év és több ezer km használat után, ennyit kellett költeni az autóra. Én gratuláltam a remek vételhez!
Egy hasonló ár kategóriájú Peugeot 206 volt az átvizsgálás alanya egy szép márciusi délutánon.
A kereskedésben megkaptuk az autó kulcsait, és kezdhettük a munkát.
Az autóhoz közelítve már a „szeme” sem állt jól… A rétegvastagságmérőt előkapva szomorúan konstatáltuk, hogy az autón viszonylag sok helyen mérünk 2000 mikron körüli értéket… Ez 15-20- szorosa a gyári értéknek.
A küszöbök, oszlopok ugyancsak majd’ kiakasztották a műszert. Ebből már leszűrhettük, hogy komoly balesete volt az autónak.
Amit alátámasztott az a tény is, hogy a csomagtartó fenéklemeze olyan gyűrött volt, mint a kidobásra ítélt alufólia a reggeli szendvicsem maradványaként.
Elölről is kaphatott szegény autó, mert a sárvédő rögzítése körül is meg volt gyűrve a lemez, a nyúlványon és a zárhídon javítás nyomai látszottak.
A tornyok körül a lemez kirohadva.
Ez így leírva nagyon rémisztően hangzik, és aki nem ért hozzá, az simán elsiklik ezek felett, hisz nem tudja, mit kell nézni, hol nem kívánatos a javítás. Ezt sajnos nem lehet néhány YouTube videoból megtanulni – ehhez kell a helyszíni autó állapotfelmérés.
A motor vastagon körbe locsolva olajjal, de egy tizenéves Peugeotnál kicsit sem csodálkozom ilyenkor. Kb. az összes tömítést cserélni kéne. De minimum egy motormosás, azután felderíthető a probléma forrása.
Kíváncsiságból azért alánéztem, de nem kellett volna. Vastagon megrágta a rozsda. Kis túlzással alulról megnézhettem volna az anyósülés alját… És ez sem az elmúlt fél évben rohadt így el.
Na, most itt az a nagy kérdés, hogy a retkes búbánatba lehet ezen a romhalmazon még másfél év műszaki? Persze a kérdés költői.
És, az igen tisztelt kereskedő vajon beültetné-e a családját ebbe az életveszélyes szarba? Mert nyugodt szívvel ajánlgatta első autóra vágyó fiataloknak. Szép életkezdés.
Természetesen az autó NORMÁL állapotúnak van hirdetve. Milyen lehet a szar?
Ügyfelemnek jeleztem, hogy itt véget ért az átvizsgálás, hogy nem érdemes beindítani az autót. Az már csak rontana a helyzeten… A feltárt hibák láttán, természetesen egyetértett velem.
Szóval értem én, hogy 500-600 ezer Forint, de akkor is. Miért azokat kell szívatni ilyen autókkal, akinek amúgy sincs pénzük. És persze napokkal később már nincs is fenn a hirdetés. Valaki megvett egy olyan autót, aminek már nem lenne szabad közlekednie. Ennyire kell az a k…va haszon? Egy kis szilikon, egy kis mosás és máris csili-vili a romhalmaz.
Természetesen a kulcs visszaadásakor a kereskedőnek még csak a szeme sem rebbent, egy szót sem kérdezett. Biztos sejtett valamit…