A címre a válasz: ennél mi sem egyszerűbb.
Rozsdás autók átvizsgálása – egyre inkább a hulladékok irányába mozdul az autópiac. Azt hiszem, aki járja a használtautó telepeket, tudja miről is szól a fenti mondat. Természetesen nem abban próbálok meg segítséget nyújtani, hogyan vehetünk egy rozsdakupacot. Azt manapság elég könnyű…
Sajnos a Covidnak, a lezárt határoknak, a magas euró árfolyamnak köszönhetően nyakon öntötték kis hazánkat egy nagy adag szarral, használt autók képében.
Mivel a magyar vásárló erősen ár érzékeny, egyre nehezebb fennmaradni azoknak a kereskedőknek, akik tisztességesen, áfát, járulékokat befizetve, a vásárlót nem becsapva próbálnak megélni.
És persze itt van az eladói oldalon az a magánszemély is, akinek fogalma sincs arról, hogy milyen fostalicskát is árul. Aztán persze vérig van sértődve, ha egy-két, szakavatott szemnek üvöltő hibát felsorol az ember.
De térjünk vissza a rozsdára
Mivel felkapta mostanában a média (Totalcar, Index, Vezess, stb.), több kereskedő (vagy inkább ügyeskedő) is próbálja megoldani a rozsdamentesítést „okosba”.
Az autós újságírók áldásos tevékenysége folyományaként szigorodni látszanak a műszaki vizsgák, nehezebb csalni (szeretném ezt hinni), vagy kifinomultabb módszereket kell alkalmazni… (Persze azért most is van olyan vizsgaállomás, ahol bármi átmegy néhány ezresért.)
Erre a legjobb megoldás, ha mondjuk, van egy szétrohadt Honda Jazz, ami olyan, mint a szita, de mivel felkapott a márka, még 17 évesen is értéket képvisel a használt autó piacon.
Valószínűleg tőlünk nyugatabbra, már bontódna, jobb esetben újrahasznosulna az autó.
De itthon a leleményes kereskedő gyökér kitalálja, hogy fessük be az alját valami fekete festékkel, azt „jóvanazúgy”!
Használhatná az alábbi gyártók készítményeit:
- Mike-Sanders,
- Dinitrol,
- Fluid-Film,
- Autotil,
- Motip,
és még sorolhatnám a professzionális termékeket.
És a valóság…
Hogy nem ilyen anyag kerül az autóra, mert ezek drágák. Illetve nem elég ráfújni a rozsdára, hanem „némi” előkészületet is igényel.
Egy korrekt alváz – és üregvédelem legalább 3 napot és kb. 100.000 Ft-ot vesz el az ember életéből, pénztárcájából. Egy magára valamit is adó cég, fotó és videodokumentációval igazolja a munka minőségi elvégzését. Pl.: CVH Autó, Üregúr
Így a gátlástalan nepperünk összegányolja az autó alját a piacon fellelhető legolcsóbb rücsis festékkel, jobb esetben valami filléres bitumenes alvázvédővel.
Igen ám, de ezzel semmit sem érünk el. A festék nem fogja pótolni a kirohadt részeket, nem helyettesíti a fémet. Nem fogja helyén tartani a futóművet.
Mert alatta ott lesz a rozsda, és csak dolgozik, dolgozik, dolgozik. Nem értünk, ellenünk.
Nekem pedig marad a rozsdás autók átvizsgálása…
A korrózióról tudni kell, hogy az autó legtöbbször belülről kifelé kezd el rozsdásodni. A hőmérséklet ingadozás hatására az üregekben lévő pára, a beszivárgott víz, a kerék által fölvert sár miatt egy rozsdásodási folyamat kezdődik. Az átlapolások közötti hézagokba, valamint a küszöbök belsejébe, üregekbe nem látunk bele, és csak akkor tudjuk, hogy baj van, amikor a rozsda már átette magát a felületen. Olcsóbb, korosabb autóknál nem ritka, hogy ezek a problémák a jármű élettartamának a végét jelenthetik. Ezeket az eseteket tudjuk megelőzni egy időben elvégzett alváz- és üregvédelem kezeléssel.
Viszont az alvázvédelem nem kiváltható a fentebb említett, rákenem a festéket megoldással.
A megoldás
Így jótanácsként azt tudom mondani, hogy érdemes figyelmesen átnézni az autó alját. A hátsó hídon, a küszöbökön látni fogjuk, ha a festék alól apró pontokban kibukkan a rozsda. Ráadásul a felület sem egyenletes, hanem látszik, hogy dolgozik az oxidáció. Legtöbbször csak a látható helyekre fújnak. A hátsó műanyag lökhárító alá benézve láthatjuk a fém tartóelemeket, a kisebb ütközéseket elnyelő fém lökhárítót és akár a fenéklemezt, nyúlványokat is. Na, ide már nem jut a festékből, jól tetten érhető a korrózió.
Természetesen ez nem egy új módszer, nem buktatunk le ezzel a cikkel neppereket, ügyeskedőket. Viszont ha csak egy embernek is tudtam vele segíteni, már megérte megírni!