BMW i3 átvizsgálás, autóvizsgálat
Autorevizor történetei a mindennapokból 1.
2020-05-07
Autorevizor diagnosztika
Diagnosztika
2020-07-06

Olcsó autónak híg a leve?

Rozsdás lengéscsillapító, szakadt gumiharang, olcsó autó

 

Az olcsó autó csak rossz lehet?

Nem vezetek statisztikát, de a legtöbb ügyfelem 1 és másfél millió forint között keres autót. Sokan első autóra csak ennyit szánnak, míg másoknak ez a keret.

És van egy szűkebb réteg akik 5-700 ezer forint környékét célozzák be, az olcsóbb autókat. Na, ez a nem könnyű feladat. Leginkább G Astrák, Focusok alkotják a mezőnyt ebben a szegmensben. Szinte csak benzines kivitelek, jellemzően 2002-2005 környékéről.

Itt azért már fel kell kötni a gatyát, ha igazán jó vételt szeretnénk csinálni. Sajnos sokaknak ez a keret azt jelenti, hogy az átírás után már nem marad pénz egy nagyszervizre, karbantartásra. Pedig kéne, nagyon kéne.

Egy jótanács a hasonló cipőben járóknak. Az átírás után MINDIG maradjon zsebben 150-200 ezer forint. Ugyanis a tisztességesen leszervizelt autó ebben az ár sávban ritka, mint űrben a füttyszó.

Nézzük meg, mit is lehet (kellene) költeni még egy jól karbantartott autóra is.

Kezdésnek egy olajcsere, ez szinte mindig javasolt, kb. 30.000 Ft. Vezérléscsere, szíjas motoroknál alap, munkadíjjal kb. 60-100 Forint autótól, szerviztől függően. Féktárcsát párban cserélünk, darabja kb. 15.000 Ft. Fékbetét 6-8.000/ pár.

Gyújtógyertya darabja kb. 2-4 ezer Forint, ebből is kell vagy négy.

És akkor még nem beszéltünk egy garnitúra gumiról, ami szintén lehet úgy 60 ezer.

Tisztán látszik, hogy egy teljesen átlagos 15-20 éves autóra vásárlás után 150 ezret úgy rá lehet költeni, hogy tulajdonképpen csak a legszükségesebb karbantartásokat végezzük el.

Természetesen ezek a költségek fennállnak egy drágábban megvásárolt autó esetében is.

Ezek az állapotfelmérések hűen tükrözik a magyar valóságot. Sok esetben olyan járműveket hirdetnek kiváló állapotúként, amiknek már rég bontóban lenne a helye.

Életveszélyes autók friss műszakival.

Én bezáratnám azt a vizsgáztató műhelyt, ahol némelyik darab mégis átment.

Néhány példa. Patika állapotú G Astra. Az átvizsgálás során kiderül, hogy a kiegyenlítő tartálya, mint a Szahara. Olajbetöltő nyílásban világosbarna trutyi. Mélynyomó helye a csomagtartóban, némi „tuning”(karbon matrica) nyomok a beltérben. Sötétített ablakok műbizonylat nélkül. Friss műszaki. Igazi ’hülyegyerek’ autó lehetett.

Benzines létére igazi dízeles kerregést produkál. A kereskedő alig tudja palástolni felháborodását, hogy nem visszük el. De sebaj, morog a nepper, van már rá két másik érdeklődő. Vigyék csak!!!

Másfél hónap múlva megint odavezet a jó sorsom, az Astra ugyanott porlik csendesen.

Magánszemély eladó, kiváló állapotúnak hirdetett Focus.  Az igazi “olcsó autó”. Jól karbantartva a világból kimegy. A km óra állása 160.000 körül van. Állapot alapján olyan 500-at saccolok. A két első ülés kiülve, de annyira, hogy a Vastrón kényelmes fotel hozzá képest. És az alja…

Bátor ember vagyok, egyszer már majdnem visszaszóltam a felségemnek, de ezt az autót nem merem próbakörre vinni. Konkrétan az alja nyomokban fémet is tartalmazott a rozsda mellett.

Már értem, hogy miért volt rajta májusban téli gumi. Gondolom nem akadt gumis széles e világon, aki felemelte volna…

Persze a kitartás meghozza az eredményét, még ebben a kategóriában is lehet minőséget találni.

De csak és kizárólag kemény munka árán.

Konklúzió. Mindig maradjon egy “nagyszervizre” való a zsebben, ne csontozzuk ki magunkat teljesen. A meglepetéseket el tudjuk kerülni az állapotfelméréssel, a karbantartást nem.

Higgyék el nekem, az autó meghálálja a törődést.