Az olcsó autó csak rossz lehet?
Nem vezetek statisztikát, de a legtöbb ügyfelem 1 és másfél millió forint között keres autót. Sokan első autóra csak ennyit szánnak, míg másoknak ez a keret.
És van egy szűkebb réteg akik 5-700 ezer forint környékét célozzák be, az olcsóbb autókat. Na, ez a nem könnyű feladat. Leginkább G Astrák, Focusok alkotják a mezőnyt ebben a szegmensben. Szinte csak benzines kivitelek, jellemzően 2002-2005 környékéről.
Itt azért már fel kell kötni a gatyát, ha igazán jó vételt szeretnénk csinálni. Sajnos sokaknak ez a keret azt jelenti, hogy az átírás után már nem marad pénz egy nagyszervizre, karbantartásra. Pedig kéne, nagyon kéne.
Egy jótanács a hasonló cipőben járóknak. Az átírás után MINDIG maradjon zsebben 150-200 ezer forint. Ugyanis a tisztességesen leszervizelt autó ebben az ár sávban ritka, mint űrben a füttyszó.
Nézzük meg, mit is lehet (kellene) költeni még egy jól karbantartott autóra is.
Kezdésnek egy olajcsere, ez szinte mindig javasolt, kb. 30.000 Ft. Vezérléscsere, szíjas motoroknál alap, munkadíjjal kb. 60-100 Forint autótól, szerviztől függően. Féktárcsát párban cserélünk, darabja kb. 15.000 Ft. Fékbetét 6-8.000/ pár.
Gyújtógyertya darabja kb. 2-4 ezer Forint, ebből is kell vagy négy.
És akkor még nem beszéltünk egy garnitúra gumiról, ami szintén lehet úgy 60 ezer.
Tisztán látszik, hogy egy teljesen átlagos 15-20 éves autóra vásárlás után 150 ezret úgy rá lehet költeni, hogy tulajdonképpen csak a legszükségesebb karbantartásokat végezzük el.
Természetesen ezek a költségek fennállnak egy drágábban megvásárolt autó esetében is.
Ezek az állapotfelmérések hűen tükrözik a magyar valóságot. Sok esetben olyan járműveket hirdetnek kiváló állapotúként, amiknek már rég bontóban lenne a helye.
Életveszélyes autók friss műszakival.
Én bezáratnám azt a vizsgáztató műhelyt, ahol némelyik darab mégis átment.
Néhány példa. Patika állapotú G Astra. Az átvizsgálás során kiderül, hogy a kiegyenlítő tartálya, mint a Szahara. Olajbetöltő nyílásban világosbarna trutyi. Mélynyomó helye a csomagtartóban, némi „tuning”(karbon matrica) nyomok a beltérben. Sötétített ablakok műbizonylat nélkül. Friss műszaki. Igazi ’hülyegyerek’ autó lehetett.
Benzines létére igazi dízeles kerregést produkál. A kereskedő alig tudja palástolni felháborodását, hogy nem visszük el. De sebaj, morog a nepper, van már rá két másik érdeklődő. Vigyék csak!!!
Másfél hónap múlva megint odavezet a jó sorsom, az Astra ugyanott porlik csendesen.
Magánszemély eladó, kiváló állapotúnak hirdetett Focus. Az igazi „olcsó autó”. Jól karbantartva a világból kimegy. A km óra állása 160.000 körül van. Állapot alapján olyan 500-at saccolok. A két első ülés kiülve, de annyira, hogy a Vastrón kényelmes fotel hozzá képest. És az alja…
Bátor ember vagyok, egyszer már majdnem visszaszóltam a felségemnek, de ezt az autót nem merem próbakörre vinni. Konkrétan az alja nyomokban fémet is tartalmazott a rozsda mellett.
Már értem, hogy miért volt rajta májusban téli gumi. Gondolom nem akadt gumis széles e világon, aki felemelte volna…
Persze a kitartás meghozza az eredményét, még ebben a kategóriában is lehet minőséget találni.
De csak és kizárólag kemény munka árán.
Konklúzió. Mindig maradjon egy „nagyszervizre” való a zsebben, ne csontozzuk ki magunkat teljesen. A meglepetéseket el tudjuk kerülni az állapotfelméréssel, a karbantartást nem.
Higgyék el nekem, az autó meghálálja a törődést.