Napjaink rohanó világában bármit elérünk otthonról. Néhány kattintás, és kinyílik a világ. De hogyan is lehetünk tudatos autóvásárló? Manapság amúgy is mindenben ezt a tudatosságot sulykolják mindenkibe – lassan kezdjük elkoptatni a fogalmat…
A használt autó vásárlásakor is óriási a kínálat. 3-4 gyűjtőoldal (joautok.hu, hasznaltauto.hu, kocsi.hu) és a Facebook már akkora kínálatot hoz a számítógépünk/telefonunk kijelzőjére, hogy nem győzzük feldolgozni az információrengeteget.
Az első nagy hiba, amit elkövethetünk, az az, hogy túl sok szűrőt állítunk be. Hacsak nincs valami nagyon egyedi elképzelésünk, akkor lazítsunk egy kicsit a keresési feltételeken. Nagyon sok jó autót zárunk ki a futásteljesítménye miatt, tehát elsősorban a kilométeróra álláson lazítsunk, mehet az 150.000 fölé is.
Ráérünk később rostálni…
Érdemes a felhasználási módnak megfelelő motortípussal választani az autót. Városi használatra, „anyataxinak” nem feltétlenül kell egy turbódízel, amit gyorsan megölünk a sok rövid távú, hideg üzemmel. Erre a célra megfelelőbb egy benzines motorral szerelt járgány. Bár a legjobb egy elektromos autó lenne erre a felhasználási módra, de ez sokak számára sajnos nem elérhető.
Ha a keresők kidobják az igényeinknek megfelelő autótípusokat, kezdhetjük a válogatást.
Szerény véleményem szerint a kínálat aljából válogatni botorság. Egy átlagos 40-50 darabos listának a 2-3 legolcsóbb darabját nyugodtan engedjük el. Nem véletlenül oda vannak belőve árban ezek az autók.
Sok átvizsgálást végeztem az ilyen áron meghirdetett autókon, mindig tártunk fel valami hibát. Jellemzően olyan problémát, ami miatt meghiúsul az adásvétel.
Fogadjuk el- bármennyire is fáj -, csodák nincsenek. Ne higgyük el a szomszédnak, kollégának a tutit, ez kőkemény üzlet.
Ami olcsó az nem jó, ami jó az nem olcsó. Kész. Pont.
Ezt ismételgetve induljunk harcba és egy lépéssel közelebb kerülünk, hogy tudatos autóvásárló váljon belőlünk!
Import autók
Külföldön sincs kolbászból a kerítés. Németországban, Hollandiában, Belgiumban borzasztó drága a szolgáltatás, így az autószerelés is. Egyik drága Uniós honpolgár sem fogja elvégeztetni a közelgő időszakos szervizt az eladás előtt lévő járművén. Sőt, nem fog kuplungot, féktárcsát vagy futómű alkatrészeket cserélni, mielőtt beviszi a kereskedésbe az autót.
Viszont bármily meglepő külföldön is emberek használják az autókat, így semmivel sem rosszabb vagy jobb egy másik európai országban használt autó. Felejtsük el a sztereotípiákat, és mindig az adott járművet nézzük.
Állapotfelméréseim során tucatjával látom a leharcolt példányokat, amiket a nálunk fejlettebb országokban szinte bontásra adnak le. De jön a hős magyar (bolgár, román) nepper és megmenti az enyészettől a tizenéves Focust, Golfot, BMW-t, stb.
Nagy a kereslet a szívóbenzines Honda Jazzekre, Toyotákra, amik a világból kimennek, ha megkapják azt a minimális törődést, amit egy autónak meg kell kapnia. Egy helyszíni autó átvizsgálás során pedig sokszor kiderül, hogy bizony nem kapták meg. Függetlenül attól, hogy magyar vagy külföldi az autó származása.
Az állapotfelmérés, autóvizsgálat során feltárt apróbb hibák, hiányosságok a vásárlás utáni „kötelező” olajcsere mellett gyorsan összehozhatnak egy 100-150 ezres számlát. És ez nem sok, gyakran ezek karbantartás jellegű beavatkozások. (Fékbetét, féktárcsa, gyertyák, egr tisztítás, stb,) Soha ne költsük az utolsó fillérjeinket az autóra, mindig maradjon 150-200 ezer forint a kasszában.
Persze a helyszíni autó átvizsgálás segít a kockázat minimalizálásában, de szoktam mondani, hogy a diagnosztikai műszer nem a varázsló kristálygömbje. A jövőt nem láthatjuk benne… viszont a vizsgált autó múltjának jelentős részét, jelenkori állapotát igen. A rétegvastagság mérés pedig segít biztonságos, nem kettőből összetákolt autót vásárolni.