Átvizsgálás és hárommillió forint. Ha keresel havi háromszáz nettót, és nem eszel-iszol, ruházkodsz és nem fizetsz rezsit, akkor szűk egy év alatt összespórolod. Ha aszkétaként élsz, akkor két év alatt megvan ez az összeg.
Ebből is látszik, hogy nem kevés meló van abban, ha ekkora összeggel kell kilépned a használt autó piac rideg közegébe. Amúgy ez a tipikus magyar átlag, nagyon sok 2-3 millió környéki autót vizsgálok.
A cikkben szereplő képek mindegyike illusztráció (saját forrásból), de hűen tükrözik az alább megénekelt átvizsgálásokon részt vett autók állapotát.
Első átvizsgálás
Ügyfelem azzal keresett meg, hogy egy nagyobb budapesti telepen talált egy kicsivel kétmillió felett hirdetett Ford Mondeót, ami szimpatikus neki. Mivel nem akarta a véletlenre bízni, megkért, hogy tartsak vele – vizsgáljuk át a kiszemelt autót. Mint említettem, nagy telep, sok kis kereskedés. Nem a kedvenc helyeim egyike, de az autó a hirdetés alapján jónak tűnt. Jellemzően a kétezres évek vége, tehát 2008 környéki modellek férnek bele ebbe a költségvetésbe – megbízhatónak tartott szívóbenzines motorral.
Kiérkeztünk, autó megvan, kapunk egy kulcsot, kezdődhet a munka. Körbemérem a Mondeót, gyári fény – ez dicséretes. Rádugom a diagot, hadd dolgozzon. Addig alámászok, mi újság odalenn? Nos baj van, nem is kicsi. A kocsi alja feketén csillog, letaknyolták valamivel. Ha csak felületesen alánézel, vagy nem értesz hozzá, akkor örülsz. Hozzáértőként már nem annyira. A rozsdára felvitt alvázvédő a legrosszabb. Felgyorsítja a korróziós folyamatot, és megdrágítja a korrekt alváz- és üregvédelmet, mert a felhordott anyagot el kell távolítani. És csak akkor derül ki, hogy mi rejtőzik alatta…
A diagnosztika élő adat elemzése lambdaszonda hibát és feltételezhetően katalizátor alulműködést mutat – ezek azért orvosolhatóak lennének. De az elfedett rozsdásodás komoly probléma, ezzel valaki mást fognak átverni.
Második autóvizsgálat
Deja vu. Újabb nagyobb telep…, lásd, mint fent. Érdekes módon a cégnevek egy része teljesen más, mint egy éve… ki érti ezt? Az arcok persze nem változnak.
Megbízóm több alternatívát is talált a telepen, szinte az összes autó hárommillió körül mozog. A legígéretesebb jelölt egy Focus, sajnos nem a 101 lóerős, hanem az okoskerékkel ellátott verzió, természetesen vezérléscsere előtt.
A rétegvastagság méréssel kezdünk. Az egész autó 250 és 1200 mikron között mozog. Kivéve a tető, az gyári. Viszont a tetőn pereg a festék egy helyen, és két-három foltban megmattult. A sárvédőív szintén dobja le a festéket-gittet. Csomagtérajtó a díszbetétnél rozsdás – ez mondjuk szinte az összes Focusnál. Az alja viszont patika, semmi rozsda. Mivel a kereskedő még nem volt ott, csak kívülről tudtuk átnézni az autót. Annyiban maradtunk ügyfelemmel, hogy ez így gáz, és még ki sem nyitottuk a verdát – én felajánlottam, hogy ezért nem kérek el semmit, kezdjünk inkább a másik esélyessel. Közben befutott az eladó is, megköszöntük a lehetőséget, de jeleztük, hogy van még egy jelöltünk, vetnénk arra is egy-két pillantást.
Harmadik autó állapotfelmérés
Egyből körbemértem az autót. Három elem fújva, semmi komoly, parkolási sérülések. 2-300 mikronok – ez pipa. Motortérben némi olajpára, még ezzel is együtt lehet élni. Viszont felülről belenézve látszik, hogy lesz rozsda az autó alján. Alánézek, és sajnos elég komoly felületi korrózió található mindenhol. Ez egy alvázvédelemmel talán még hárítható, menthető. Klímahűtő lamellái olyan hiányosak, mint Mónika Showban a fogsorok. A kipufogó is odavan, amint hozzáérek, a kezemben marad egy darabja. A teljes képhez csinálok egy diagnosztikát. Klíma nem működik (mily meglepő), katalizátor kuka. Gumik öregek, repedezettek. Ezekhez a problémákhoz képest erősen túlzó az ár, így ez az autó is marad a helyén…
A negyedik autó átvizsgálás
Volt még egy halványlila reménysugár, egy japán modell, direkt nem írok márkát. Ismerve a rozsdásodási hajlamukat, ebben bíztam a legkevésbé. Gyorsan körbeszaladtam a rétegvastagság mérővel, gyári fény – ez dicséretes. Félve néztem alá – sajnos ismét igazam lett. Kipufogó itt is lerohadva, és mindenhol friss „alvázvédelem” nyomai látszódtak – még ragadt az alja. Természetesen ahogy kell, a rozsdára ráfújva. Ilyenkor érdemes a hátsó lökös alá benézni, oda soha nem fújnak az ilyen jellegű munkánál. Nos, az ott lévő konzol szét volt rohadva. Ezt sem mi vesszük meg, de valaki nagyon örülni fog neki… pár napig, hétig. Természetesen ezért sem kértem pénzt, nem volt bőr a képemen egy újabb öt percért felszámolni egy autó átvizsgálás díját.
A teljes képhez néhány átvizsgált autó az elmúlt napokból:
Ford Focus 1.6 benzin, 264.000 km, 2012 – 2 millióért – patika
Kia Ceed 1.0 T-gdi, 70.000 km, 2018 – 3.5 millió akciósan – hibátlan
Honda Jazz 1.4 140.000km, 2010 – 2.9 millió – kiváló állapotban
Így történt, hogy négy autó átvizsgálás sem hozott pozitív eredményt. És ez a hárommilliós kategória volt, ami azért nem kevés pénz. Egy átgondolatlan döntéssel pont ekkora összeget (vagy akár többet is) lehet kidobni az ablakon némi fémhulladékra, amit egyes nepperek még autónak árulnak. A lényeg, hogy vigyázzatok, jól nézzétek meg, hogy mit és hol vesztek!