Az autóvásárlás lélektana. Érlelődik már bennem ez a téma egy jó ideje, és a közelmúlt eseményei arra sarkaltak, hogy le is írjam a gondolataimat.
Ember embernek a farkasa. Sokat elmond ez a közmondás egyesek természetéről. Sokan vannak, akiknek a bőrétől két centire megszűnik a külvilág. Róluk szól az alábbi bekezdés, nem panaszkodásképpen, hanem inkább okulásként.
Az autóvásárlás sokaknál emocionális döntés, ennek megfelelően állnak hozzá. Egy elektromos autó átvizsgálására kaptam felkérést, vidéki ügyfelemtől. Az email kézhezvételétől két napra tudtam időpontot egyeztetni a kereskedéssel. Viszont telefonon érkezett egy megkeresés, egy budapesti úrtól, nevezzük Gábornak, ugyanarra az autóra. Jeleztem, hogy erre az kocsira már van megbízásom, nem tudom vállalni a munkát. Hisz nálam az adott szó kötelez- tudom régimódi vagyok. Semmi gond megbeszéltünk egy másik autóra egy időpontot. Viszont Gábor hazament, beszélt a feleségével, és érzékelve a versenyhelyzetet, még aznap elment a kereskedésbe, és megvásárolta az autót. Természetesen jogilag nincsen ezzel semmi gond, a gyorsabb nyer. Övé az autóvásárlás lehetősége. Viszont a buta mosóság belekényszerítette Gábort egy villámgyors döntésbe. Ami azért hétmilliós vásárlásnál azért hordoz magában némi kockázatot. Mindenki döntse el, hogy megéri-e? Gábor már tudja…
Az autóvásárlás és a sebesség
Az tény, hogy a gyorsaság fél siker, de ne kapkodjunk. Gyűrjük le a birtoklási vágyat, hessegessük el a rózsaszín ködöt. Mert kiábrándító lesz a valóság.
Az elektromos autók piaca pörög. A kereskedők nem győzik behozni a villanyautókat, nem tudnak annyit venni amennyire kereslet van. Sokszor már meg sem hirdetik, szinte a trélerről eladják.
4-5 évvel ezelőtt ugyanez volt a hibridekkel, leginkább a Priusokkal. Rá is állt néhány vállalkozás, hoztak be mindent, amit csak értek. Tekert órás törött roncsok, végtelen kilométert futott ex-taxik.
Trendi típusok és az autóvásárlás
Amikor nagy a hype valamilyen típus körül, akkor így reagál a piac. Na ilyenkor nem szabad fejjel rohanni a falnak, meg kell fontolni az autóvásárlást.
Pár éve a plug-in hibrid Mitsubishi Outlander lett ilyen népszerű autó. Csak úgy özönlöttek az országba az áfacsalt, bizonytalan előéletű autók. Az emberek pedig úgy vették, mintha nem lenne holnap. Tekergették is az órákat rendesen, bár ez könnyen lebuktatható volt. A navigáció is tárolta a futott kilométert, kitörölhetetlenül. Volt pár bukta akkoriban. Azután ez is lecsendesedett.
Természetesen ez eladók, kereskedők, nepperek is rájátszanak erre. Finom pszichikai nyomással éreztetik, hogy valaki már érdeklődött az autóra, indulnak vidékről megnézni, már megvenné valaki csak nem kapta meg a hitelt. Jó dumák, csak sokszor nem igazak, és a kiszemelt járgány még hetekkel később is ott búslakodik a neppernél.
Most az elektromos autók a népszerűek, meg is látszik az árakon. Lassan befektetésként is tekinthetünk egy jó áron vett kocsira. Viszont ez elektromos autónál is sok szempontot figyelembe kell venni. Pl. mennyit megyek az autóval? Tudom-e otthon tölteni? Egy vagy három fázis van otthon. Teszem azt egy Renault Zoe fedélzeti töltőjét, huzamosabb ideig nem szabad egy fázison tölteni, mert drága lesz a javítás. A többi villanyautónak kifejezetten jót tesz az egyfázisú lassú töltés.
Azt természetesen tiszta sor, hogy nehéz kivonni magunkat az éppen aktuális divat, trend alól. De mindig higgadtan, nyugodtan próbáljunk meg dönteni. Ne érezzük azt, hogy az utolsó autót viszik el az orrunk elől, mert nem így van.