Az autóvásárlás misztikuma megoldódott! Hölgyeim és Uraim, csak itt nálunk a megfejtés, itt a tuti módszer csak Önöknek, csak ezen a csatornán! – konferálná be szegény, nemrégiben elhunyt Horst Fuchs egy mindent vágó konyhakés és egy brill fülbevaló között a nagy hírt, miszerint az AutoRevizor megtalálta az autóvásárlás titkát.
De nem így van.
Viszont remélem az írásommal segítek közelebb kerülni a megoldáshoz.
Kezdjük a legelején.
Mire szeretnéd használni a kiszemelt autót?
A, Reprezentálni
A BMW a te márkád. Lehetőleg 2010 környékéről, egy borsodi zsákfaluból. X3 vagy X5, mindegy. 2-3 milla maradjon azért zsebben az alkalmankénti apróbb javításokra, amit az előző 3-4 tulaj elmulasztott. Mellé vehetsz napi járósnak nyugodtan egy Insigniát, hidd el, egy felüdülés lesz. Ha barátnőnek kell valami kisebb, akkor az egyes sorozat benzinesei kiváló választások lehetnek. Nem fogja megpadkázni a felniket, annyit nem tud vele menni… Ellenben tanúja lehetsz az autószerelőd életminősége javulásának, vállakozása felvirágoztatásában jelentős szereped lesz. Ha igazi balek vagy, akkor még azt se csekkold le, hogy az a „bigblokkos” motor van az autóban, amivel hirdetik… Homasita mindenre megoldás, vannak jó kis M-es matricáik, de kiragaszthatod az áemdzsít is- az az igazi rajság.
B, Nem reprezentálni
Na, itt már bővül a választék. Valami jó kis 1.2 – 1.3 – 1.4 – 1.6 – 1.8 szívóbenzin megfelelő lehet. A teljesség igénye nélkül; Yarisok, Jazzek, Note-ok, Focusok és Mazdák különböző méretben. Civic a sportosabb vonal kedvelőinek, Suzukik, Hyundaiok és Kia-k – bár én itt az 1.4-est nem szeretem. A Toyota 1.33-as motorját is kerülném. A francia szívóval sincsen különösebb problémám (ez kissé áthallásos lett, nemde?), de a TCe, Puretech már nem a szívem csücske. A Toyota hibridjei is kiválóak, persze a megfelelő helyről választva…
Korai TSi és Ecoboost motoros autókat csak akkor vegyél, ha szeretnél úgy járni, mint Marcellus Wallace Maynard zálogházának pincéjében.
De ne vesszünk el a típusok tengerében, beszélgessünk inkább a módszertanról.
Mit és miért?
Mivel olvasod ezt a bejegyzést, tisztában vagy vele, hogy létezik az internet nevű csoda. Használd. Ha annyira nem értesz az autókhoz, hogy csak a szép piros színt látod a kiszemelt típusban, akkor keress rá véleményekre, cikkekre. Az új autókról szóló hozsannákat felejtsd el, azok nem tapasztalaton alapulnak. Ne feledd, volt év motorja az Ecoboost is. Most voltam egy Ford szervizben átvizsgálni egy Kiát. Beszélgettünk az Ecoboostról, öt szerelőből négy nem ajánlaná. Az ötödik WC-n volt, mert meghajtotta az extra csípős gyros, ezért nem tudott nyilatkozni a témában.
De hívj csak fel egy-két átvizsgáló szakembert, s ha háromból kettő rád csapja a telefont az adott típus elhangzásakor, akkor ne erőltesd.
Nyolcszázezer használt autó adásvétel köttetik Magyarországon egy évben. Ennek kettő százalékát sem vizsgáltatják át. Ha nem tudsz/akarsz kifizetni egy átvizsgálásra 30-40 ezer forintot, akkor legalább vigyél magaddal valakit, aki látott már autót közelről.
Kérd le a JSZP-t. Ingyen van. A fizetős alvázszám kereső oldalakat hagyjuk, nézd csak meg a Becsületesnepper keresztes hadjáratát a „tudjukmelyik” oldal ellen.
Csekkold le az eladó céget. Ha semmi nincs róla az interneten, se weboldal, se Facebook, de még cégnév sem, akkor azért kellő óvatossággal kezeljük az eladó személyét. De pl. a DVM Kft. (Devla Verje Meg) azért legyen egy kicsit gyanús.
Ha négy tulajdonosa volt egy autónak kétéves korában, az sem biztos, hogy probléma. Emiatt nem tudtam „rábeszélni” az ügyfelet egy jó autóra; bank, lízingcég, tulajdonos, kereskedő. Az ügyfél eltűnt, többet nem láttam. Remélem nem melegítettek rá valami „egytulajos”, ellenben rommá tört vackot.
Gyakori kérdések az autóvásárlás előtt és után
De úristen, az 1.2-es Jazzt használhatom autópályán?
Válasz: Nem, minden felhajtón kint van az 1.2-es autóval behajtani tilos tábla, ezt a hengerűrtartalmat kizárólag földúton szabad használni, maximum kettes sebességi fokozatban.
Komolyra fordítva, miért ne lehetne. Nyilván nem fogod letolni a belsőből az M-es BMW-t, de 130-cal vígan elautózol bármelyik 1.2-vel.
Ennyit kell rá költeni??? Gyakori felkiáltás átvizsgálás után, ha kihozunk egy várható 150.000 Ft-os számlát, jellemzően kopó- fogyó alkatrészek cseréjére.
Válasz: Ez nem sok pénz, NINCSEN költségmentes autó, csak ha letámasztod a kertbe és nem mész vele.
Öt évig szeretném használni, ugye nem kell rá sokat költeni? (12 éves az autó)
Mikor fog tönkremenni a lengéscsillapító?
Mikor kell majd cserélni a féket?
Válasz: Nem tudom, nem látok a jövőbe, és azt se látom, hogy te hogyan fogod használni a verdát. Ráadásul a megvásárolni kívánt autó tele van 12 éves alkatrészekkel, amik futották már sok tízezer kilométert. Borítékolható, hogy valami majd egyszer elromlik, elfárad az anyag, stb…
A lényeg, hogy az autóvásárlás előtti átvizsgálás sem képes a csodára, de nagyon sok későbbi kellemetlenségtől tudjuk megóvni a leendő tulajdonosokat.