Tesla átvizsgálás, de mit is lehet vizsgálni egy elektromos autón? A mai napig sok esetben felteszik a kérdést, hogy 1-2 éves használt autót vennének, mi baj lehetne vele? Nos, a műszaki hibákon, az elmulasztott karbantartások miatti garanciavesztésen kívül már csak egy dolog lebeg a vásárló feje felett Damoklész kardjaként. A korábban sérült, majd szakszerűtlenül javított autók. És ebből azért akad jócskán a piacon- tapasztalataim alapján-, méghozzá egyre több. Mindez köszönhető a dráguló használt autó áraknak, a romló forintnak stb. És hát, igazán nagy haszonkulccsal lehet eladni egy korábban törött, majd igénytelenül összelegózott darabot. Sőt, minél drágább példány, annál nagyobb a haszon…
Tesla átvizsgálás
Pest megyében járunk, az átvizsgálás alanya egy Tesla Model 3, facelift utáni verzió. Erre esküszik mindenki; LFP aksi, az örök élet ígéretével. A HaHu szarásig van eladó Teslával, Dunát lehet rekeszteni velük. Mondjuk volt is, aki megpróbálta… Egy időben annyira szabadulni akart mindenki a Teslától, hogy már a dízel Dacia Dustert (nem megbántva az 1.5 dCi-t) is beszámolták, csak vigyék. És a hírek alapján tovább csökken az áruk…
Ügyfelem jelzi, hogy picit késni fog, de kezdjem el nyugodtan nélküle. Kezdeném, de a nepper is késik, így hát várok. Szerencsére nincs meleg, árnyékban 63 fok. Már bánom, hogy kiszálltam az autóból, de mindegy, várok türelmesen.
De egyszer mindennek vége van, így a várakozásnak is. Megérkezik az eladó, hoz egy kártyát, és nekieshetek az autónak.
Rétegvastagság mérés
Körbemérem, és van ám meglepi. Több helyen fújva, küszöb, B oszlop szintén. Az oszlopon lévő címkére a festék vékony hártyát húzott, amikor fújták az autót. Nem szép. Az ajtó illesztési hézaga sem szép. Mármint egyenetlen. Hol befér az ujjam is, hol meg nem.
És egy emberként hördül fel az internet tájékozott népe, hogy a Tesla illesztési hézagjait ne nézegessem már, mert szar volt az újkorában is… persze tudom, de ez a facelift utáni már egészen tisztességes tud lenni. Persze nem akkor, ha Ömer esetleg Hriszto vagy Ionut telibe vágta a negyven tonnással. És itt valami ilyesmi történhetett, hiszen a vastagon gittelt B oszlop és küszöb is erről árulkodott. Mérem az ezer mikronokat, közben befut az ügyfelem is. Mutatom neki, hogy szar van a palacsintában. Az eladó is érdeklődéssel figyeli tevékenységemet, hát neki is mutogatom az ezer mikronokat a falcokban meg az oszlopon.
Miért, mennyinek kéne lenni? Kérdezi ártatlan arccal. Belemegyek a játékba, mondom, hogy kb. a tizedének vagy huszadának, attól függ, hogy hol mérem.
Meghúzták?
Meghúzták – mondja nem túl lelkesen az eladó, látván kérdő arckifejezésemet. Persze, meghúzták ám a jó… mindenféle goromba dolgokat gondolok, de nem szólok. Így csak forr bennem a düh, a pikírt megjegyzés után. Minden hétre jut egy ilyen nagyképű, magát viccesnek gondoló alak. Aki persze milliókkal rövidítené meg a vásárlóit… Nézek az ügyfelemre, neki még nem ment el a kedve, folytatom tehát az átvizsgálást.
Az olcsó, ámde szar munkának az a hátránya, hogy aki gyakran forgolódik autók között, az gyorsan kiszúrja, ha valami nem stimmel. Az autó alá kukkantva törött műanyag borítások lógnak ez első csomagtartó (frunk) alól. Szerencsére pont menetiránnyal szemben, így egy agresszív gyorsítás gyorsan letépi, és már nem is csúfolkodik ott világ szégyenére. Akkor ez pipa.
A hátsó híd mögötti műanyag burkolat is törött, de szerintem az még évekig a helyén marad. Mutogatom az ügyfelemnek, hogy ennek biza már fele sem tréfa, de szeretné még az akkumulátor állapotát is megtudni. Nem értem miért, én már elmenekültem volna, de maxoljuk ki.
Három patent kipattint, csatlakozó kiold (egy köröm mínusz), csati rádug. Természetesen a Tesla akkumulátor állapota hibátlan, semmi meglepő.
Mi itt a baj?
Ügyfelem továbbra sem érti mi itt a probléma. Hát elmagyarázom. A gyári technológiás javítás nem arról ismerszik meg, hogy 1-2 ezer mikront mérek az A vagy B oszlopon és a falcokban. Amennyiben ilyen mértékű gittelés áll fenn, az illesztési hézagok szemmel láthatóan sincsenek a helyükön, akkor azért a karosszéria merevsége nagy eséllyel nem olyan, mint amit a mérnökök megálmodtak. De ő azért megvenné, mert olyan jó árban van…
Vajon egy egymilliós árelőnyért melyik családtagodat ültetnéd arra az oldalra? A többet rosszalkodó gyerekedet? A feleséged? Esetleg az anyóst? Ki a feláldozható a családban? Az én meglátásom szerint azért van olyan probléma egy autón, amikor nincs az a jó ár, amiért megérné megvenni. Ráadásul nagy kérdés egy Tesla esetében, hogy vajon letiltják e a korábbi sérülései miatt a Superchargerről…
És ugyan statisztikailag kevés az esélye, hogy ugyanott szalad beléd valaki, ahol korábban tört az autó, de van rá esély. És akkor az egymillió elmegy gyógykezelésre, rehabilitációra vagy a temetésre. Megéri?