A kilométeróra tekerés igen komoly problémát jelent a használtautó-piaccal kapcsolatban. Ez a gyakorlat-amikor egy jármű valódi futásteljesítményét csökkentik, hogy azt drágábban tudják eladni-, sajnos még mindig elterjedt.
De miért is veszélyes/rizikós a kilométeróra tekerés?
- Megtévesztés: A vevő téves információt kap a jármű állapotáról, ami a vásárlás után komoly problémákhoz vezethet. Pl. egy kimaradó tervszerű karbantartás.
- Biztonsági kockázat: Egy magasabb futásteljesítményű járműnek általában nagyobb kopása van, ami befolyásolhatja a biztonságot. Pl. egy késői vezérléscsere kapcsán.
- Jogszabálysértés: A kilométeróra tekerés csalásnak minősül, és súlyos következményekkel járhat(na), ha bárki is foglalkozna ezzel érdemben.
És hogy lehet felismerni a kilométeróra tekerést?
Nos ez az, ami nem is olyan egyszerű. Ha profik írják át az autó vezérlőit, akkor lényegében felderíthetetlen. Persze, ha komolyabb visszapörgetés esete forog fenn, akkor azért az élő adatok elemzése során lehetnek olyan értékek, amik gyanúsak- jobb esetben üvöltenek a szakértő szemeknek, hogy itt valami svindli van. Ezt összevetve az autó esztétikai állapotával, kopásával, már egyértelmű a helyzet. De mi van akkor, ha „csak” 30-50 -70 ezer kilométert tekernek vissza? Az bizony nehéz ügy, kivéve ha valami balfasz komoly nyomokat hagy maga után. Ilyen eseteket mutatok most be nektek.
Ioniq és a kutyaszar
Kertvárosi, szebb napokat is látott övezetben járok. Elhanyagolt kertszerűség fogad, na meg friss rendszám a hibrid Ioniq-on. Ez is egy kerti nepper. A környezetnél már csak az autó állapota lehangolóbb. Nem vágyom arra, hogy piros szőnyeget gurítsanak elém az átvizsgálás kezdetekor, de azért egy sáros, kutyaszaros udvarnál, ahol a hároméves rothadó avarban kell gázolni – na annál jobbra vágyom. A kocsiban az idei és még ki tudja hány tél mocska. A kormány és az ajtóbehúzó ragad, fel is veszem a kesztyűm, nehogy elkapjak valami ismeretlen eredetű betegséget, amiből aztán valami világjárvány kerekedik.
A motortér vizsgálatakor szembeötlő az olajbetöltőnél látható olajsár. A nívópálca végéből hiányzik egy darab.
Egy ajtó és egy sárvédőív vékonyan fújva, egy ajtó vastagon gittelve. Szerkezeti sérülése nem volt az autónak.
Minden olyan kopott, karcos, elhasznált, hogy erősen kételkedem az órán látható 168 ezer eddig megtett kilométerben.
A diagnosztika szerint a motorvezérlőben 260 ezer kilométer van. Egy százas pluszban. Ezúttal sem csalt a megérzésem. Maximalista hülye vagyok, és feltehetőleg mazochista is, mert elindulnék a szar téligumikon egy próbakörre. Az automata váltó hegyi kecskeként ugrik egyet indulásnál. Na, ez az a pont, amikor menekülőre fogom.
Legjobb autó a céges autó
A kilométeróra tekerés a céges autók és a kishaszon gépjárművek szegmensében igencsak gyakori eset. Akár maguk a cégek is bőszen tekergetik, hiszen több ezer eurot is jelenthet eladáskor a hiányzó 100-200 ezer kilométer. De sokszor csak „esztétikai jellegű” a beavatkozás. Kb. olyan, mint amikor Donatella Versace kés alá fekszik (ezt csak linkelni merem, a bátrabbak kattintsanak). Nem oszt, nem szoroz a végeredményt tekintve. Rutinmunka.
Ilyen elvek mellett dolgozik az a kereskedés is (az ártatlanság vélelme miatt: netán a külföldi partner, ahonnan az autókat veszik), akik 30-50 ezer kilométert tekernek csak vissza. Tudja a vevő is, aki szintén céges megrendelő, kettesével hármasával veszik az autókat. Nem is értem a pörgetés miértjét. Mivel régi vágású kereskedőről van szó, talán a megszokás tartja a bűnös úton.
Sokszor amúgy éppen csak betekerik az autót százezer vagy százötvenezer alá.
Téli tekerés
Ez nem a biciklisrovat, bár jómagam imádok a természet lágy ölén bringázni. A bekezdés címe inkább arra utal, hogy a tél közepén átvizsgált szintén kis puttonyosban nem stimmelt az óraállás.
Az agglomerációban járunk, ügyfél jelenlétében zajlik az átvizsgálás. A megbízóm építési vállalkozó, sok autót üzemeltet, régi motoros a szakmában. Csodát nem vár.
Az átvizsgálandó autó patika állapotú, már-már meglepően jól néz ki még a futott 80 ezer kilométerhez képest is. Azt azért tudni kell, hogy ezeket a kocsikat azért eléggé lerúgják már akár 2-3 év és viszonylag kis futásteljesítmény mellett is.
De nem ezt. Viszont a DPF rendszert nézegetve kiderült, hogy az autóban a részecskeszűrő már 150 ezer kilométert utazott.
Az ügyfél rám nézett és csodálkozva kérdezte: De hát miért tekertek ennyit vissza? Az eredeti kilométeróra állással is megvenném…
Gondolom itt is a szokás hatalma volt, ami erre vitte az eladót. Viszont annyi probléma van, hogy ha hetvenezerrel megnyújtjuk a vezérléscserét, az lehet, hogy sokba fog fájni. Ezen azért el kéne gondolkozni ezeknek a trógereknek, akik ebből próbálnak némi plusz bevételhez jutni.