A használt autó átvizsgálások tapasztalatai a 2024-es évből
December végét írunk, ülök a billentyűzet felett. Kéne most valami okosat írnom az idei évről. Hektikus év volt, akkor is, ha szigorúan csak szakmai szemmel nézem.
Nem volt olyan őrült mozgás az árakban, mint a korábbi években, de ezt szerintem senki sem bánta. Egyre inkább közelednek egymáshoz az elektromos és a belsőégésű motoros autók árai. Ennek megfelelően- ha minimálisan is, de- egyre több villanyautót vizsgálok át. Az is markánsabban látszik, hogy az EU villanyautós politikája egy bődületes baromság. Szerintem évek múlva tanítani fogják komolyabb egyetemeken, a ’hogyan tegyük tönkre az autóipart’ tantárgy keretei között. Kína meg röhög a markába.
Hibrid használt autó állapotfelmérések
Slágertermék lett a Toyota. Az év második felében egyre több Corollát vizsgáltam 1.8 és 2.0 HSD hajtással, de Aurisból is akadt bőven. Hatmillió felett indulnak a Corollák. Kombi, csapott hátú, szedán – mindenki találhat az ízlésének megfelelő karosszériatípust. És aki felülne az SUV őrületre, az a C-HR és a RAV4 közül választhat. Az emberek nagy részének mind felszereltségben, mind motorizáltságban és használati értekben is megfelelne egy hibrid Toyota – így, aki a gondtalan autózást választaná, annak jó szívvel tudom ajánlani a típust. A most gyártott turbós benzinesekkel szemben mindenképpen…
Az állapotfelméréseim során műszaki hibás Toyota, ha jól emlékszem, nem volt idén, és ide veszem a 10-12 éves modelleket is. Karbantartási hiányosságból eredő problémákba futottam már bele, ahogy korábban törött példányok is akadtak.
Elektromos használt autó átvizsgálás
Bármennyire is kongatják a vészharangot, az elektromos autózás él és virul. Persze nem való mindenkinek. De napi egy-két száz kilométerre is bőven elég lehet egy megfelelő akkuméretű autó. Ami szerintem elengedhetetlen, az az otthon töltés, anélkül véleményem szerint nem éri meg.
Az átvizsgálások nagy részét a Tesla Model 3, az e-Nirok és a Hyundai Konák, Ionoq-ok adják. Műszaki problémákkal ritkán szembesülök, inkább esztétikai kifogások vagy korábbi sérülések miatt nem vásárolják meg a kiszemelt típust. Tekert órába is futottam már bele…
Közkedvelt még a VW Golf és e-up is, viszont egyre kevesebb Zoét vizsgálok át, lehet nem kellett volna azt a bizonyos cikket megírnom?
Töretlen a Leafek a népszerűsége, ár-érték arányban városi használatra jó választás.
Szívó benzin az örök sláger
A használt autó kereskedések egyik legkeresettebb modelljei a szívó benzines autók. Sajnos egyre kevesebb gyártó kínál ilyet.
A Mazda Skyactiv motorja még ilyen, bár érzékeny a megfelelő karbantartásra, erre nem árt odafigyelni. Minél idősebb a kiszemelt egyed, annál inkább kiemelten kell kezelni a rozsdásodási hajlamukat.
A régebbi típusok közül (2010 környéke) az egyhat szívó az igazi favorit, már amelyik nem rohadt még szét. Itt Golfok, Focusok a leggyakrabban vizsgált járművek – az örök élet ígéretével – ami megfelelő karbantartással, korróziómentesen valóban jó üzlet lehet.
Meg kell még említenem a méltán népszerű Honda Jazzeket is. A kiválóan variálható utasterű kisautóba meglepő mennyiségű csomag pakolható – ideális választás lehet családoknak is. Megfelelő karbantartás mellett kimegy a világból, 1.2-es és 1.4-es motorja között mindössze 9 lóerő különbség van, így bármelyik nyugodtan vehető.
Dízel használt autó állapotfelmérések
Évi kb. 40.000 km-es futásteljesítményre, sok autópályás használatra. Leginkább a VW csoport CRTDI motorjait keresik. Ár-érték arányban szerintem itt az Octaviak viszik a prímet, rengeteg flottából leadott autót vizsgálok át – ezek nyilván nem a piac legaljára vannak árazva – cserébe kevés a negatív tapasztalat.
A PSA HDi motorjaival sem lenne baj, csak ne lenne az az átkozott Adblue szivattyú probléma, melynek javítása egymillió terhet is róhat a felhasználóra.
Turbós motorok
Érzékenyek a karbantartásra. A harmincezres olajcsere ciklus arra jó csak, hogy százezer környékén kukázhassuk ezeket a motorokat.
0.9 és 1.2 TCe-t nem szabad venni, korai Ecoboost vagy TSI nálam szintén tiltólistás. Hacsak nem szeretnéd az autószerelőd gazdasági fellendülését egyedül megtámogatni.
A német prémiumok
Ha valamit zsigerből utálok, azok a magyar utakon bukdácsoló két műszaki között füstöt okádó, kiherélt részecskeszűrős/katalizátoros ex-prémiumok. BMW, Mercedes és Audi. Jellemzően a szomszéd és a kollégák irigy pillantásait vágyjuk ezekkel az autókkal. Rengeteg a korábban erősen sérült darab közöttük. A tekert kilométerórás szegmensben is dobogósok. Javarészüket sanyarú sorsa arra kényszerítette, hogy itthon fussanak már évek óta, szakszerű karbantartás nélkül. Persze tisztelet a kivételnek.
Ha ilyesmit vásárolnál, mert elérhető a 2-3-4 milliós áruk, azt azért ne felejtsd el, hogy egy első szerviz akkor is fájhat olyan másfél millióba, ha patika állapotú az autó.
És mi várható jövőre? Gyengülő Forint – ezáltal dráguló használt autó. A villanyautók árai egyre inkább közelítenek a belsőégésűek felé – melyek egyre drágábbak. A Teslának biztosan lesz nagyobb dobása tavasz környékén, ez lejjebb nyomhatja kicsit az árakat, akárcsak a kínai nyomulás.
Mindenesetre ezen írással is kívánok Boldog Új Évet minden kedves Ügyfelemnek, követőmnek, olvasómnak.