Autót, de milyet? Ez itt a kérdés. A 2020 évek kezdete eddig a káosz időszaka. Nyersanyaghiány miatt akadozó ellátás, háborús helyzet a szomszédban és messzebb is, elszálló energia- és üzemanyagárak. Az autók pedig egyre drágábbak. A Tesla árcsökkentése jótékonyan hatott a piacra, de érdemi árcsökkenést ne várjunk a piacon. Nézzük meg a különböző hajtásláncokat, vegyük sorra mit érdemes most vásárolni. Lassan ott tartunk, hogy nagyobb kihívás venni, mint eladni, de mindkettőben segít az AutoRevizor helyszíni állapotfelmérés.
Szívó benzines
Az örök sláger. Városi szaladgálós, második autónak, anyataxinak. A tökéletes megoldás, de egyre inkább figyelni kell a rozsdára. Népszerű a Honda Jazz, bár némileg túlárazott. Helyette lehet Nissan Note-ot nézni, szintén nem egy bonyolult technika. Sok Focust vizsgálok át, jó választás lehet az is leginkább az 1.6-os 101 lóerős. Akárcsak egy Honda Accord vagy Civic, esetleg a Mitsubishi Lancer – remélve, hogy nem porladt el az összes. Még mindig kedvelt a Swift, lehet találni megkímélt, jól karbantartott példányt. Folytassuk a sort: Hyundai i20, i30 és Kia Ceed- bár ez utóbbit az 1.4-es motorral nem venném. A Toyota Yaris és Auris is kelendő, egyedül az 1.33-as motorral vannak fenntartásaim.
Turbós benzines
EcoBoost és TSI, ami a leggyakoribb kérdés felém. A Fordokat én személy szerint kerülném, sok sebből vérzik(pláne a korai 4-5 évnél idősebb példányok). A TSI motort sokat csiszolgatták, 2016-tól a módosított szíjas vezérléssel vehető. A korai TSI-ket nem ajánlom, indokolatlanul nagy a kockázat. Nagyon fontos- legyen szó bármelyik turbós motorról- a megfelelő karbantartás. És nem a gyárilag előírt 20-25 ezer kilométerről beszélek. Hanem tizenötezreként, vagy évente a megfelelő minőségű anyagokat használva- és remélve, hogy a (márka)szerviz valóban elvégzi a kért munkát… Sok K Astrát vizsgáltam, megfelelő karbantartás esetén kiváló állapotban találkoztam velük – de nem a kedvencem. Gyakorta jön szemben a Hyundai, Kia T-GDi motorja, vállalható kategória ez is. A karbantartás itt is rendkívül fontos. A közvetlen befecskendezésű motorok sajátja a kokszosodás, itt számolni kell egy dióhéjas tisztítás költségével százezer kilométer fölött.
Dízel
Van még létjogosultsága, de csak akkor venném, ha évi 30.000 kilométernél többet autózom. Állandó városi használatra hosszabb ideig alkalmatlan. Pontosabban ez esetben jelentősen drágul a fenntartása. Kiválóak a Volkswagen csoport CRDi motorjai, és az AdBlue nélküli HDi motorok is. Megfelelő karbantartás mellett a Ford TDCi motorja is remek választás lehet. Kétszáz-kétszázötvenezer kilométer futásteljesítmény felett azért várhatóak a magasabb üzemeltetési költségek. Kettőstömegű, turbó, nagynyomású rendszer, részecskeszűrő – a teljesség igénye nélkül.
Plug-in Hybrid
Na, ez az a típus, melynél nagyon szűk a felhasználói réteg. A zöld rendszám kedvezményeit egyre több helyen szüntetik meg, csak ezért már nem igazán éri meg vásárolni. Aki pl. csak napi 20-30 kilométert megy, hétvégén viszont több százat, annak jó lehet. Persze senkit nem beszélnék le erről a megoldásról, de akkor már vagy elektromos, vagy hibrid. És most már tényleg a levegőben lóg, hogy tőlük elveszik a zöld rendszám nyújtotta előnyöket. Vajon mi lesz a sok céges autóval, ha megszűnik az adókedvezmény? Várható az árcsökkenés?
Hybrid
Ha hibrid, akkor Toyota vagy Hyundai és Kia. Rengeteg Prius 2-est nézek, kiváló autók- de kevés van már belőlük ami elfogadható. A P3-asoknál már sok az ex-taxi, vigyázni kell nagyon. A Prius+ szintén zenész, írtam is róla… Az Auris és- a kisebb autót kedvelőknek- a Yaris is ajánlható. Amúgy a Kia és a Hyundai hibridjei is kiválóak, és remek választás lehet a nálunk nem igazán elterjedt Kia Optima. És, hogy a SUV kategóriában is ajánljak valamit, a RAV4 és a CHR nagy sláger, akárcsak a Kia Niro. Fogyasztásban 4-5 literrel használhatóak ezek a típusok.
Elektromos
Ha elektromos autót szeretnénk venni- akár az elszálló benzinárak miatt-, akkor mélyen a zsebünkbe kell nyúlni. Még ha a hosszú távú közlekedés kompromisszumokkal jár is, szerintem remek választás. A klónok (Citroën C-Zero, Peugeot Ion, Mitsubishi i-MIEV) a belépő kategória 3 millió környékén. Sok a déli országokból származó bérautó, közösségi közlekedésre használt lerúgott példány, ezek kerülendők. A Renault Zoét akkor ajánlom, ha három fázisról tudjuk otthon tölteni, ellenkező esetben készülni kell egy drága javításra. A Hyundai és a Kia autói itt is megbízhatóan teljesítenek (Kona, e-Niro, Ioniq), bár sokan nem tudják a beltér designját elfogadni. A Tesla az ára miatt sokaknak álom, de aki meg tudja venni, nyugodtan tegye meg, nem fog csalódni. Az új Fiat 500e személyes tapasztalataim alapján jó autó, bátran választható.