Mint azt jól tudjuk, dübörög a gazdaság, hasít az építőipar. Ez jótékony hatással van az autókereskedelem kisteherautós ágazatára is. Így ez az írás is a haszongépjármű állapotfelmérés körül forog.
Szinte hiány van a dobozos, üveges, 2-5 személyes áruszállító haszongépjárművekből. Iveco, Fiat Ducato, Peugeot Boxer, csak a legnépszerűbb típusokat említve. Erre ráérezve több kereskedés is elkezdte behozni a fentebb említett típusokat. Persze itt is igaz ami a személyautókra is vonatkozik, a legolcsóbb példányok külföldön is szarok lesznek. A magyar vállalkozások többsége (sajnos) nem arról híres, hogy szalonból rendeli az autókat, annyira még nincs itt a kánaán. Marad a használt autó piac.
Egy szürke téli napon Bács-Kiskun megyébe szólított a kötelesség, egy ígéretesnek tűnő hirdetés alapján talált Iveco átvizsgálása volt terítéken.
A kereskedés állítása szerint bemutató autó volt a meghirdetett járgány, így a km szám is- a 2012-es évjárathoz képest- a rendkívül csekély értéknek számító 90.000 környékén volt. Ezt még a vevő is kevesellte…, de miért is ne, gondoltuk és útnak indultunk.
Annyit még hozzá kell tennem, hogy biztos a személyes kisugárzásom, vagy karmám -nevezzük bárminek- az okozója, de Kecskemét és környéke számomra elátkozott vidék. 20 autóból 18 biztosan fennakad a rostán. Persze nem biztos, hogy velem van a baj…
Az Iveco állapotfelmérése…
Az ügyféllel a kereskedés előtt találkoztunk, már kívülről látszott a szép kiállású, munkavégzésre termett gépjármű. Körbenézve, körbemérve, szinte gyári értékekkel találkoztam a fényezésen. Elöl volt egy kisebb javítás, ami szakszerűen lett elvégezve.
Na de az utasteret kinyitva arcunkra fagyott a mosoly. Nem, nem azért, mert közel járt a hőmérséklet a fagyponthoz…
Egy meglehetősen szétbontott műszerfallal találkoztunk, nem igazán a futásteljesítménynek megfelelő állapotokkal.
Itt már éreztem, hogy van baj…
A meglepetés azonban csak ezután jött. A diagnosztika nagyon sokszor mutat hibakódokat a vezérlőkben. Egy részük korábbi javítás nyomai, nem élő hibakódok. Sok esetben akkumulátor merülés jelei is tetten érhetők bizonyos szenzoroknál, jellemzően alacsony feszültség megjegyzéssel.
Ebben az autóban úgy hemzsegtek a hibakódok, mint az orkok Mordorban… szinte nem volt hibakód-mentes tároló az autóban.
Szép sorban elkezdtem kiolvasni, értékelni az eredményt, mikor egy olyan bejegyzésnél akadt meg a szemem, ami arról tanúskodott, hogy az adott hibakódot 265.000 km-nél törölték. Egy 90.000 km-t futott autóban.
Hozzáteszem, hogy Ügyfelem kompromisszumkész volt, és hajlandó lett volna egy valóban jó állapotú autót akár tekert órával is megvenni. De itt jó állapotról nem beszélhettünk. És ez a „tekerés” a pofátlanság határán jócskán túl volt már…
Így csak az érzékeny búcsú volt hátra a kereskedőtől, aki valójában meg sem lepődött a haszongépjármű állapotfelmérés eredményén, sztoikus nyugalommal annyit közölt csak, hogy biztos téved a gép.
Itt jegyeztem meg, hogy én szoktam tévedni, a gép nem tud. „Ő” csak kiolvassa az autó számítógépében tárolt adatokat…