2020.01.30.

Nincs határa a pofátlanságnak? – Eltűnt kilométerek nyomában

Nyomozás, állapotfelmérés

Mint azt jól tudjuk, dübörög a gazdaság, hasít az építőipar. Ez jótékony hatással van az autókereskedelem kisteherautós ágazatára is. Így ez az írás is a haszongépjármű állapotfelmérés körül forog.

Szinte hiány van a dobozos, üveges, 2-5 személyes áruszállító haszongépjárművekből. Iveco, Fiat Ducato, Peugeot Boxer, csak a legnépszerűbb típusokat említve. Erre ráérezve több kereskedés is elkezdte behozni a fentebb említett típusokat. Persze itt is igaz ami a személyautókra is vonatkozik, a legolcsóbb példányok külföldön is szarok lesznek. A magyar vállalkozások többsége (sajnos) nem arról híres, hogy szalonból rendeli az autókat, annyira még nincs itt a kánaán. Marad a használt autó piac.

Egy szürke téli napon Bács-Kiskun megyébe szólított a kötelesség, egy ígéretesnek tűnő hirdetés alapján talált Iveco átvizsgálása volt terítéken.

A kép csak illusztráció

A kereskedés állítása szerint bemutató autó volt a meghirdetett járgány, így a km szám is- a 2012-es évjárathoz képest- a rendkívül csekély értéknek számító 90.000 környékén volt. Ezt még a vevő is kevesellte…, de miért is ne, gondoltuk és útnak indultunk.

Annyit még hozzá kell tennem, hogy biztos a személyes kisugárzásom, vagy karmám -nevezzük bárminek- az okozója, de Kecskemét és környéke számomra elátkozott vidék. 20 autóból 18 biztosan fennakad a rostán. Persze nem biztos, hogy velem van a baj…

Az Iveco állapotfelmérése…

Az ügyféllel a kereskedés előtt találkoztunk, már kívülről látszott a szép kiállású, munkavégzésre termett gépjármű. Körbenézve, körbemérve, szinte gyári értékekkel találkoztam a fényezésen. Elöl volt egy kisebb javítás, ami szakszerűen lett elvégezve.

Na de az utasteret kinyitva arcunkra fagyott a mosoly. Nem, nem azért, mert közel járt a hőmérséklet a fagyponthoz…

Egy meglehetősen szétbontott műszerfallal találkoztunk, nem igazán a futásteljesítménynek megfelelő állapotokkal.

Itt már éreztem, hogy van baj…

A meglepetés azonban csak ezután jött. A diagnosztika nagyon sokszor mutat hibakódokat a vezérlőkben. Egy részük korábbi javítás nyomai, nem élő hibakódok. Sok esetben  akkumulátor merülés jelei is tetten érhetők bizonyos szenzoroknál, jellemzően alacsony feszültség megjegyzéssel.

Ebben az autóban úgy hemzsegtek a hibakódok, mint az orkok Mordorban… szinte nem volt hibakód-mentes tároló az autóban.

Szép sorban elkezdtem kiolvasni, értékelni az eredményt, mikor egy olyan bejegyzésnél akadt meg a szemem, ami arról tanúskodott, hogy az adott hibakódot 265.000 km-nél törölték. Egy 90.000 km-t futott autóban.

Hozzáteszem, hogy Ügyfelem kompromisszumkész volt, és hajlandó lett volna egy valóban jó állapotú autót akár tekert órával is megvenni. De itt jó állapotról nem beszélhettünk. És ez a „tekerés” a pofátlanság határán jócskán túl volt már…

Így csak az érzékeny búcsú volt hátra a kereskedőtől, aki valójában meg sem lepődött a haszongépjármű állapotfelmérés eredményén, sztoikus nyugalommal annyit közölt csak, hogy biztos téved a gép.

Itt jegyeztem meg, hogy én szoktam tévedni, a gép nem tud. „Ő” csak kiolvassa az autó számítógépében tárolt adatokat…

Cikk megosztása:

Hasonló tartalmú cikkek

Sztorik

1 júl 2024

Autókereskedések, ahol nem vernek át

Autókereskedések ahol nyugodtan vásárolhatsz. Léteznek ilyen helyek Magyarországon? Ennek próbálunk most utánajárni.

Egyéb, Sztorik

1 jún 2024

A próbakör

A próbakör az autóvásárlás egyik fontos eleme. A hosszú évek alatt találkoztam már pár furcsa esettel, hoztam nektek egy csokorra valót.

Sztorik, Tippek

1 máj 2024

Az autóvásárlás aranyszabályai

Az autóvásárlás misztikuma megoldódott! Hölgyeim és Uraim, csak itt nálunk a megfejtés, itt a tuti módszer csak Önöknek, csak ezen a csatornán! – konferálná be szegény, nemrégiben elhunyt Horst Fuchs egy mindent vágó konyhakés és egy brill fülbevaló között a nagy hírt, miszerint az AutoRevizor megtalálta az autóvásárlás titkát. De nem így van. Viszont remélem […]