A flottás autó mindig márkaszervizben szerelt, kiváló állapotú, minden törődést megkap.
Ez sztereotípia.
Megpróbálom kifejteni bővebben, hogy miért is gondolom ezt.
Budapesten és környékén van néhány nagy kereskedés. Kizárólag flottás autókat árulnak, lekövethető előélettel, kulturált környezetben, nem ritkán csillogó-villogó üvegépületekben. Öltönyös, kosztümös értékesítőkkel. Mennyire más feeling ez, ugye, mint a rövidgatyás nepper a murvás telepen.
Igen ám, de nem ez itt a lényeg! Az autót veszed meg, nem pedig az értékesítőt vagy a telephelyét.
De térjünk vissza a flottás autókhoz, kik veszik igénybe flottakezelők szolgáltatásait:
- minisztériumok – középvezetők, kulcsos autók*
- multik – felső és középvezetők, sokszor egy-egy osztály, részleg használ 1-2 autót
- kis és középvállalkozások – vegyes felhasználási móddal
- kölcsönzők – bárki bérelhet
- magánszemélyek – hosszú és rövidtávú autóbérlet, lízing
*Kulcsos autók – bárki használhatja a vállalatnál, biztos mindenki vigyáz rá, nem rúgják hidegen, visszahűtik a turbót…
A flottakezelők rendkívül precízek, mindig a gyár szerint meghatározott időben viszik kötelező szervizre az autókat. Ha a gyár azt mondja, akkor 30.000 km. Vagy negyven, vagy bármennyi, de betartják. Ez jó. Ez jó?
Az Ecoboostnak jó? A Tsi-nek jó? A BMW longlife olajának szóltak, hogy még 30.000 km után is kenni kéne rendesen azt a vezérműláncot? De mindegy is, nem szokott elszakadni… ja, de.
Elárulom a nagy titkot- amit mindenki sejtett már-, hogy ez nem feltétlenül jó…
A mostani túlhúzott szerviz intervallumok nem tesznek jót ezeknek a motoroknak. És ez majd csak 150-200 ezer megtett km környékén fog kijönni, amikor az autó már az első vagy akár a második magánszemélynél van.
Ehhez vegyük még alapul az emberi természetet. Nagy ívben le fogja szarni az autó további sorsát az a felhasználó, aki százezer km táján úgyis átül majd az újba. Persze aki igényes, az vigyáz rá.
És akkor most néhány példa
Skoda Octavia Tsi – állapotfelméréssel rendelkező flottás autó, pár apróbb karosszéria sérüléssel. A recepción a kulcsátvételnél tájékoztatnak, hogy külső áramforrásról működő műszert nem csatlakoztathatok az autóhoz. Az általam használt Launch nem ilyen, az autót használja áramforrásként és a bluetooth kapcsolatnak hála a tablet sem vezetékkel kapcsolódik hozzá. Nagy bátran rá is dugom a diagot, az eredmény lesújtó. 4 hengerben gyújtáskimaradás észlelve. Hm… tsi-nél láttunk már ilyet. Mindez százharmincvalahányezer kilométernél.
Később kiderül, hogy valamit félreértettem, még ezt a gépet sem dughattam volna az autóra. Az értékesítő szerint ők nem diagnosztizálnak, de vásárlás után külön kérésre megoldható.
Ja, ez fasza. Előtte azért jobb lenne egy picit…
Másik telep, itt még engedik a diagnosztikát…
Opel Insignia – Évjárat 2017. A teljes eleje le volt bontva, valószínűleg hatvannal nekihajtottak egy betonfalnak. Lökhárító és sárvédőívek cserélve lettek, valószínűleg valami olcsó utángyártottra, mert nem egészen volt méretazonos… A géptetőnél a hézag csúnyán elment, és sajnos a váznyúlvány is kapott szépen, pontosabban látszott, hogy teljesítette a feladatát, és elnyelte az ütközési energiát. A következőt már nem fogja. Tipikus csináljuk meg olcsón, gyorsba. Jóvanazúgy…
Mercedes Cla 220 CDI – 3 éves autó hetvenezer kilométerrel. Hát kérem, mi az egy Merci motornak. Gyönyörű karosszéria, impozáns beltér. Ami egy kicsit fénye vesztett. A hirdetési fotókon valahogy nem szerepelt az az 5-6 apró, de azért jól látható kis horpadás, szakadás, ami egy hatmilla feletti autónál azért k..va kellemtelen. Ja, és csak úgy mellékesen a hirdetésben felsorolt extralistából hiányzott a navi, az automata beparkolás, a sávelhagyás jelző és az adaptív tempomat. Még jó, hogy a részecskeszűrő benne volt. El is dugult már rendesen. A kiolvasott adatok szerint 3000 (!) kilométerenként regenerált az autó… az ideális 4-500 km helyett. A dpf nyomáskülönbség fordulaton is alig volt mérhető. Ez az alkatrész bizony csere. Üzlet itt sem köttetett.
Szóval a flottás autó sem mindig tuti választás. Persze ezek kiragadott példák, ne általánosítsunk, mert biztosan nem akarják átverni a vásárlókat ezek a kereskedések – nem ez az üzleti modell. De azért jó, ha tisztában vagyunk azzal, hogy a lekövethető, magyarországi előélet sem jelent garanciát a hibamentes állapotra.
És akkor nem beszéltem azokról a cégekről, ahol minden műszaki előtt automatikusan tekerik vissza a flotta óráit. De erről majd egy másik cikkben ejtek pár keresetlen szót…