Ez a poszt más lesz, mint az eddigiek. Most többek között az ügyfeleimről is szót ejtek. Igen, Rólatok-Önökről. Úgy hiszem, és a visszajelzések is azt támasztják alá, hogy itt a weboldalon található cikkek segítenek az autó vétel előtt állóknak. Remélem ebben az esetben sem lesz ez másként.
Eszemben sincs kifigurázni a megbízóimat, inkább a hibákra próbálok rávilágítani, amelyeket gyakran elkövetünk autóvásárlás közben. Vagy esetleg látom munka közben más autókat nézegető embereknél, netán elcsípek egy-egy beszélgetésrészletet.
Van a gyanakvó, aki általában maximalista is. Szerinte a kereskedő csakis azért létezik, hogy őt átverje, megkárosítsa. Szíve szerint a spanyol inkvizíciót vinné magával az állapotfelmérésre. Kifejezetten csalódott, amikor a szerszámos táskámból nem kerül elő egy-két körömletépésre alkalmas fogó, kínzóeszköz. Neki minden (is) gyanús. Ha tiszta a kocsi, az a baj, ha koszos, akkor az.
A 13 éves autónál a hátsó hídon két rozsdapötty már katasztrófa. És ki kell cserélni a gyertyákat? Nem gondolja ez az átokfajzat nepper, hogy Ő majd ilyesmivel kezdi egy használt autónál. És 50% alatt van a fékbetét? Úristen! Mikor kell ezt majd cserélni – szegezi nekem a kérdést? Mi az, hogy nem tudom megmondani dátumra, kilométerre pontosan. Türelmesen magyarázom, hogy ez erősen felhasználás függő. Közben már szinte vallatja az eladót a kocsi előéletéről.
És az alkunál a másfél milliós autóra kapásból bemond egymilliókettőt. A karambol és rozsdamentes szívó benzines autóra, mely vezetett szervízkönyves és csak egy minimális karbantartást igényel. A kereskedő ilyenkor nem vidám. Vérmérséklet függő a reakciója. Jobb esetben csak hangos nevetésben tör ki. Többnyire azért sikerül átbeszélnünk, hogy jobbat kevés eséllyel fogunk találni, nem érdemes további keresésre pazarolni az időt és a pénzt.
A konklúzió
Nyugodtan lehet gyanakodni, nyitott szemmel járni, de maradjunk realisták, ne vigyük túlzásba!
A mostani piac favoritjai a szívó benzines japán, koreai autók, 2008-2010 környékéről. Honda Jazz, Civic, Toyota Avensis, Kia Ceed, Hyundai i30. Ezeket a modelleket nézzük a leggyakrabban. Itt arra lehet számítani, hogy minimális alku van az árban. Sokszor csak a kerekítést lehet lealkudni. De egyre gyakrabban találkozunk olyannal, hogy szinte fix az ár. Sok kereskedés átvizsgálja, átvizsgáltatja a beérkező gépjárműveket, pontosan tudják, hogy mit árulnak. Nem ritka, hogy felkerül az autó a Hahu-ra és egyből van rá 5-6 jelentkező.
Nem éppen ideális alkupozíció, ha máris ketten toporognak mögöttünk, hogy megnéznék az autót. A kereskedő ebből már tudja, hogy jó az ár, és biztos, hogy a legrosszabb esetben is egy héten belül eladja az autót. Higgyék el nekem, ilyenkor le kell nyelni a békát. Ha nincs alku, hát nincs alku. Pláne, ha az állapotfelmérés is azt igazolja, hogy kockázatmentes az autó vétel. Ne aludjunk rá még egyet, vagy gondolkozzunk a vételen. Jó esély van rá, hogy megelőznek. Főként a fentebb említett típusok, modellek esetén.
Ha egy 530 D vagy TDCi Mondeo a választottunk, nem feltétlenül kell kapkodnunk, lassabb a piac a dízelek eladásánál. Talán itt tudjuk leginkább kamatoztatni, ha átlagon felüli alkuszi képességekkel rendelkezünk, főként, ha egy beragadt példányról van szó, amit már régóta árulnak.
De az autópiaci trendekről egy későbbi posztban beszélünk majd…