Az autóvizsgálat során sokszor felteszik nekem a kérdést, hogy melyik autó volt a legrosszabb állapotban, amit átnéztem. Ez meglehetősen szubjektív dolog, de azért van választék bőven.
Nemrégiben kaptam a megbízást Budapesten egy Opel Zafira B állapotfelmérésére.
Azt hiszem dobogós az autó. Mármint a legrosszabb kategóriában.
Ügyfél jelenléte nélküli állapotfelmérés volt, tehát egyedül érkeztem meg a kereskedésbe. Hosszas keresgélés és telefonálgatások után előkerült a kocsikulcs, elkezdhettem a vizsgálatot.
Szerencsére hagytak egyedül dolgozni, nem kellett a kereskedő történeteit hallgatni az autóvizsgálat közben.
Külső vizsgálat
Az autót kívülről meglátva… hát, hogy is fogalmazzak. Látszott rajta, hogy nem ez lesz a főnyeremény. De volt már olyan, hogy egy kopottas külső kiváló motorikus állapotban lévő járgányt takart. Itt nem.
De haladjunk szép sorban. A fényezés két elemen javítva volt. Nem mértem magas értékeket, csupán parkolási sérülés lehetett kozmetikázva.
Az alvázon erős korrózió nyomait fedeztem fel. Még nem a szétrohadt állapot volt, annál egy fokkal jobb… Egy korrekt alváz és üregvédelem segített volna az autónak még pár évig életben maradni.
A lengőkarok és a fék viszont kritikán aluli volt. A tárcsák kopottak, vastagon borítva rozsdával. A féknyergek szintén, csoda, hogy működik – gondoltam magamban.
Belső tér vizsgálata
Na és az autó belseje. Hát az valami botrány volt…
- vastagon borított mindent valami ragadós, színtelen trutyi
- biztonsági öv cafatokban
- ülés, tetőkárpit kiégetve
- ablakemelő gomb a kezemben maradt
- váltószoknya szétcincálva
- kormányból szerintem valaki kiharapott egy darabot, máskor csak rágcsálta
- minden karcos, rongyos és viseltes volt
- szélvédő cserélve.
Ránézésre futott az autó vagy 400.000 kilométert…
Ha az ügyfél részt vesz a járművizsgálaton, akkor most elhagytuk volna a helyszínt.
Amúgy a Zafirát friss vizsgával, hibátlan szerkezeti és műszaki állapotban, rozsdamentes alvázzal hirdették. Hm… majdnem- persze megnézném a vizsgaállomást is, ahol ez átment.
Hét éves, erősen repedezett gumik voltak az autón, még próbakörre sem mentem volna velük szívesen.
A fényezés körben karcos volt és enyhén matt.
Diagnosztika
A diagnosztika és az élő adatok olvasása miatt azért csak beindítottam az Opelt.
26 (!) nem jelenlévő hibakódot jelzett az autó. Ezek korábbi javítások voltak. Itt rájöttem, hogy a korábbi kilométerre vonatkozó becslésem nagyon optimista volt.
Az élő adatok elemzése során látszott, hogy a lambda szonda hibás, az egr és fojtószelep erősen el van kormolódva.
Továbbá nem sokkal korábban egy db hibakódot töröltek a rendszerből. Már nem is nagyon érdekelt, hogy mi lehetett. Tudtam, hogy ezt az autót az én ügyfelem biztosan nem fogja megvenni.
Ez az autóvizsgálat negatív eredményt hozott, de a későbbiekben sikerült a családi egyterűek piacán egy szép állapotú Mazdát találni.