Létezik egy külön kaszt a használt autó kereskedések világában. Ez a bizományos használt autó. Mit is kell tudnunk erről a kategóriáról? Semmit. Legalábbis a kereskedők nagy része szerint, hisz a bizományos értékesítésnél nem ők az eladók. Ők csak közvetítenek.
Ezáltal fogalmuk sincsen az árult autó előéletéről, vagy műszaki állapotáról. Mondjuk, azért a 3-5 százalékért- ami a vételárból a kereskedő zsebébe vándorol-elvárható lenne, hogy legalább minimális információt kapjon az egyszeri vásárló. Persze nem akarok álnaív lenni, a nagy többség igen is tudja mit árul. Csak hát ez bizományos. Nincs felelősség, leszarják milyen az autó. Bővül a placc kínálata és hát csörög a kassza eladás esetén.
Igaz, abba nem gondol bele, hogy őt minősíti, milyen tákolt szarokat enged be az udvarára. Márpedig a bizományos értékesítések során igazán megkapó darabokkal találkozunk. Nem volt ez másképp azon a bizonyos délelőttön sem, mikor is egy budapesti kereskedésbe látogattunk el ügyfelemmel. A kereskedés egyébként kifejezetten igényes autókat kínál, a korábbi 3-4 vizsgálatom során mindig kiváló minőséggel találkoztam.
Az Alfa
A célkeresztben egy Alfa Giulietta 1.4 turbó volt. Hát…, sokakban megállt most az ütő. Pedig megfelelően karban tartva egy igazán élvezhető, tetszetős formájú, jól vezethető autóról beszélünk. Engedjük el a sztereotípiákat, és nézzük mit tud a járgány.
Miután szokásomhoz híven körbejártam, sajnos azt már láttam, hogy fújva volt több elem is.
Előkerült a festékmérő, és ezután jött csak a meglepetés. Tulajdonképpen alig volt elem, ami ne lett volna fújva, gittelve. A karosszériás valószínűleg szobrásznak készült, mert igen vastag rétegeket mértem körben. De nem csak körben. Az oszlopokon, küszöbökön 400-1500 mikronok látszottak.
Ez miért baj? Az autó karosszériájának merevségét az oszlopok (3db; A, B és C), illetve a küszöbök adják. Innentől kezdve gyanakodhatunk, hogy komolyabb sérülés érte az autót. Persze ez nem biztos, de erre ki tenné fel az életét? Ugyanis egy későbbi baleset esetén nem véd meg minket a karosszéria… Gondoljunk csak bele, az acél lemezek helyett egy gyenge, korántsem gyári technológiájú hegesztés található a vázszerkezeten, ami mint a ropi, úgy fog kettétörni. Ugyanis a műhelyek nagy része nem tudja a gyári technológiás ponthegesztést, és innentől kezdve a biztonsági utascella, a gyűrődési zóna nem látja el a funkcióját.
Egy gyár évekig fejleszt, tervez, majd jön Béla, aki kettévágja, meghegeszti…
A karosszériáról röviden
[story_box image=”” style=”horizontal” title=”” link=”” target=”_blank” animate=””]Ahhoz, hogy az autógyártók és a mérnökök fejlesztéseinek köszönhető biztonság egy ütközés után helyreálljon, a javítás során komoly felszerelésre, minőségi anyagfelhasználásra és számos márkaspecifikus háttérinformációra is szükség van. Az elsődleges biztonságot adó nagy szilárdságú acélt nem szabad hagyományos módon CO2 hegesztővel megmunkálni, magas hőmérsékletnek kitenni. A túl nagy hőmérséklet hatására ugyanis megváltozik az anyag szerkezete, és már nem tudja ugyanazt a védelmet nyújtani, mint amire eredetileg tervezték. Ahhoz, hogy ezt újból biztosítani tudja a váz, a sérült részt az előírt pontokon ki kell vágni, és újat beépíteni.[/story_box]
Ráadásul az A és B oszlop között a küszöbön szabad szemmel is látható volt a hegesztés, javítás nyoma.
Ami még említést érdemel, hogy egyetlen hézag sem stimmelt az autón, ilyen-olyan formában mind el volt csúszva.
A hűtővíz minimum szint alatt volt, ennek „megfelelően” egy finom szivárgás volt látható a hűtő oldalán. Olajszint szintén minimumon. Lámpák fülei, melyek a felfogatást hivatottak megoldani, szintén eltörtek, így műanyag hegesztéssel oldották meg a stabilitást. Nem volt szép. Néhány patent hiánya már szinte említésre sem méltó ezek után. Persze azért jó, ha a sárvédő dobbetétet valami a helyén tartja.
Ügyfelemmel arra a nem meglepő következtetésre jutottunk, hogy ezt most elengedjük. Ez a bizományos használt autó nem ránk várt. Szerencsére a következő találkozásunk már eredményesebb volt, és egy kiváló állapotú Mazda 3-ast sikerült találnunk.