Mivel életem egy részét kereskedésekben töltöm, ejtenék néhány keresetlen szót az ott dolgozókról és a tulajdonosokról. Szerencsésnek mondhatom magam, mert sok helyre járok, ahol kifejezetten jók a tapasztalataim. Az autókereskedő is ember.
Erről túl sokat nem is mesélnék. Mindenki el tudja képzelni, hogy milyen az, amikor udvarias a kiszolgálás, tiszta, rendezett a környezet és akkor sem ugranak az ember torkának, ha talál valami hibát az adott autón, esetleg nem köttetik adásvétel az átvizsgálás után. Erre is van példa, nem is kevés.
Ezekben a kereskedésekben tudják mit jelent szolgáltatást nyújtani és igyekeznek maximálisan kiszolgálni a vásárlói igényeket. Még akkor is, ha azok néha túlzók, vagy messze vannak a racionálistól – mert ilyen is van.
És hát vannak azok a kereskedések, amik a jó ég tudja, hogyan tudnak fennmaradni.
Néhány példa következik.
Kecskemét
Kisebb kereskedés, 8-10 autó. Jártam már itt korábban, akkor nem találkoztam a tulajjal. Szerencsém volt.
Mivel minden út előtt egyeztetek az ügyfeleimmel, mindig kérni szoktam, hogy előre beszéljék meg érkezésünk időpontját
Ez több okból is fontos:
- biztosan ott lesz az autó a kereskedésben
- a kereskedő is ott lesz
- esetleg nem a kereskedés leghátsó zugából kell kibányászni a járművet
Jelen esetben is jeleztük érkezési szándékunkat az autókereskedő felé. Ügyfelemmel jó tíz perccel a megbeszélt időpont előtt odaértünk a helyszínre – Budapestről. Kár volt sietni.
Emberünk egy laza negyed órás késéssel ért oda… Ő a Szolgáltató, aki szeretne eladni egy másfél millás autót- miért is lenne ott időben?- ami persze egy kalap szar volt. Persze ő ezen jól felháborodott és mindenáron egy ismerős szerelőhöz akarta elvinni. Majd a haverok megmondják milyen tuti ez a verda. Márkaszervizes vizsgálathoz már nem volt kedve. Ez is életszerű. Nem is értem, ha egy műszakilag vállalhatatlan autót árul valaki, akkor az szar marad, még akkor is ha rálocsolunk 2 liter szilikont. Mert persze ez is olyan volt, fénylett mint a Salamon töke. A kereskedő utána még két napig hívogatta az ügyfelemet… Noormális???
Szlovák út (minden méterét imádom)
Szintén reggeli időpont, természetesen előre egyeztetve. 09.00-ra ott van az ügyfelem és én is.
Egy valaki hiányzik csak. Az autókereskedő.
09.15-kor rácsörgünk. Azonnal ott vagyok, közli a telefonba. Ez 09.25-re realizálódott.
Ilyenkor annyit azért várna az ember, hogy bocsi vagy valami. Természetesen semmi ilyesmi nem hagyja el a száját. És hogy teljes legyen az örömünk, a kiválasztott Honda Civic oldala szerintem Teddy hengerrel lett lefestve. A tükör törötten lóg, valami szilószerű nyálkás anyag van körbenyomva rajta, elvileg az tartja a helyén. A fényezés többi része erősen napszítta, az UV megtette a hatását. A Honda piros színű fényezésénél ez sajnos elő szokott fordulni. Persze a hirdetésben mintha nem is ez az autó lenne lefényképezve. A kereskedő jelzi, hogy kihozza a kulcsot- milyen előzékeny… Mire ügyfelem engem megelőzve kommunikálja, hogy arra nem lesz szükség. Innentől kezdve látványosan levegőnek vagyunk nézve.
És megint csak oda lyukadok ki, hogy vajon ez miképpen tud ebben a kiélezett versenyhelyzetben életben maradni? Mennyit kell lopni, csalni, hazudni, hogy egy ilyen vállalkozást életben tartsunk? A kérdés persze költői…
A végére egy jó tanács. Ha bármi hasonlót tapasztalnak, abban a pillanatban fordítsanak hátat. Mert ugye ilyen körülmények között is kifoghatunk egy jó kocsit, de higgyék el, ez a ritkább. Rengeteg kereskedés és még több eladó autó van.