Mustang állapotfelmérés. Egy érdekes sztorit hoztam nektek a mai napra, egy aranyos történetet. Tény és való, hogy sok szart látunk az átvizsgálások során, viszont rengeteg érdekes és értékes emberrel találkozunk, s ez némileg ellensúlyozza a nepperekkel való hadakozást.
Egy vidéki ügyfél azzal hívott fel, hogy a Becsületesnepper ajánlásával kapta meg a telefonszámomat – nyilván autót szeretne átvizsgáltatni. Németországból nem sikerült behozni a vágyott típust, de itthon talált belőle egy ígéretes példányt.
Annak rendje-módja szerint elment megnézni az autót, az esztétikát rendben találta, így megbízott az átvizsgálásával.
A megrendelővel történt első beszélgetés során, amikor megemlítette, hogy egy Ford Mustang az átvizsgálandó, nem dobódtam fel túlságosan. Jellemzően az Amerikából behozott ropira tört, árvízkáros hulladékok jutnak ebből a típusból, a szerintem vérszegény 3.7 vagy a vicces 2.3 ecoboost… Az ügyfél viszont jelezte, hogy esetünkben egy FORD Mustang Fastback 5.0 Ti-VCT Mach 1 az alany. Tehát egy V8. Sorszámozott példány. Ez már jobban hangzik- gondoltam-, pláne mikor megtudtam, hogy ez egy itthoni forgalomba helyezés. Az autó 2022-es évjárat tizenpárezer kilométerrel.
Az árról most nem beszélnék, de bárki utánanézhet. Nem a hatmilliós kategória. Az új ára, némi extrával közel harmicmillió, és ez majdnem új volt…
Így már izgalmasnak ígérkezett az állapotfelmérés, pláne, hogy a vevőjelölt leszervezett egy csápos emelőt is a közelbe. Ráadásul ehhez a munkához segítségem is volt, hisz másodmagammal érkeztem aznap, de erről most nem árulhatok el többet. Hű fegyver és táskahordozómat nevezzük Mr. T-nek.
Mustang állapotfelmérés – a helyszín
Egy ipari létesítményekkel körülölelt gyártelepen volt a címünk, kaptunk egy cégnevet is – a lepukkant, egykor szebb időket látott telep bejáratánál már vártak minket.
Az autó árából ítélve a terület tulajdonosát, egy cégvezetőt, esetleg egy hipszter külsejű fazont vártam. A kapuban egy melósruhás férfiú fogadott, és mutatta az utat az autóhoz. Amikor meglátta, hogy egy elektromos autóval jövünk, a ’nem biztos, hogy jóban leszünk félmosoly’ bújt meg a szája szegletében. Később jöttem rá miért:
Mustang állapotfelmérés
A fenevad békésen pihent egy féltető alatt, védve azt a sűrűn szemerkélő esőtől. Vártam, hogy a csávó szól a főnőkének, de csak kinyitotta az autót, és jelezte, hogy kezdhetjük az átvizsgálást. Ekkor tudatosult bennünk, hogy biza ő a tulaj. Saját szavait használom – egy gyári melós. Egy harmincmillás autóval.
Elkezdtünk beszélgetni, haláli jó arc volt az emberünk. Elmesélte, hogy nem dohányzik, nem iszik, nincsen családja. Csak a kocsik. Felsorolta miket hajtott idáig, hát ínyenc a pali, az már biztos. Megkérdezte, hogy nem baj-e, ha marad, mert érdekli hogyan zajlik a Mustang állapotfelmérés.
A Mustang, ahogy a tanult nepper mondaná patika állapotú volt. Gyári fény, hibakód csak egy volt benne – egy ülésfűtéssel kapcsolatos –, de az működött. Valószínűleg a szokásos TED (Thermal Electric Device) hiba lehet, ami egy földelési/csatlakozási problémát jelzett korábban. Az élő adatok is szépek voltak, cca. 600 paramétert vizsgálhattunk a diagnosztikának köszönhetően. A motortérben vaskos toronymerevítőn a hangsebességet jelentő felirat – mach 1 – ez máshol is visszaköszönt.
Amint végeztünk a kiolvasással, hívták is az eladót, hogy szabad a csápos a műhelyben. És itt megállnék egy szóra, az eladó telefonja egy befőttesgumival összefogott nyomógombos készülék volt, ránézésre ezzel küldhették el az első sms-ek egyikét. Meg is jegyezte, hogy nem nagyon érdeklik a telefonok – mondjuk ezt nehéz lenne titkolni.
A Műhely
Az igazi békebeli műhely: félhomály és tudásszag lengi be a termet. A két sarokban lecsupaszított BMW-k álldogálnak, jól láthatóan driftre felkészítve. Ez is egy jó hely, állapítjuk meg Mr. T-vel. Észre sem vesszük, de percek óta vigyorgunk.
Megemeljük az autót, újszerű az alja is. Sehol semmi olajfolyás, ütésnyom vagy bármi rendellenesség. Rozsda semmi, a kipufogók büszkén üvöltik világgá a V8 felsőbbrendűségét.
Gyors próbakör, amit nagylelkűen átengedek Mr. T-nek. Ekkor hangzik el az eladó szájából, hogy most először éri eső az autót – majdnem sír az emberünk. Frankón beütötte a fejét a csávó, de nem akárhogyan. Respect. Mindeközben úgy néz az autóra, mint Rákosi Mátyás a búzakalászra.
Kicsit irigykedtem a vevőjelöltre a Mustang állapotfelmérés után, mert egy remek autót vesz meg. Remélhetőleg ugyanolyan jó gazdája lesz majd mint elődje.
A helyzet az, hogy bőségesen hagytam időt erre az átvizsgálásra, de így is majdnem elkéstünk a következő munkáról. Hááát, fura volt ezután beülni egy Toyota Versoba…, azt persze én vezethettem.