Autóvásárlás. Komoly döntés, a lakás után a legdrágább vagyontárgyunk. Mégis egyesek úgy szaladnak neki, mintha egy pár zoknit vennének.
Csak és kizárólag megtörtént esetekből merítek most, megpróbáljuk átvenni a leggyakoribb hibákat, amit el tudsz követni. Lesz bőven.
Nagyon fontos, hogy segítő szándékkal írom ezeket a sorokat. A lazább hangvétel (akárcsak ennél az írásnál) csakis a könnyebb fogyaszthatóságot szolgálja.
Autóvásárlás: A kiválasztás
Mindenkinek jogában áll hülyének lenni. Lassan már az alkotmányban is benne lesz. De könyörgöm, te tegyél meg annyit, hogy minimum a Google keresőt használod. A Facebook és a TikTok pörgetése közben szakíts időt valami igazán hasznos tartalomra is. És mondjuk keress rá a következőkre:
- tce motor hibák
- ecoboost hibák
- miért ne vegyünk borsodi zsákfaluból ötös bmw-t?
- stb…
Ha megtetszik egy szép, piros autó, kérlek keress rá, nézz utána. Ha az internet népe nem akar egyöntetűen lebeszélni róla, akkor keress meg engem, és érdeklődj. Pár szóban elmondom, hogy ajánlom-e a típust vagy sem. Ha nagyon messze járunk a realitástól, javasolni fogom a Tanácsadás szolgáltatásunkat. Hidd el, megéri. Nem mindegy milyen felhasználási módra, milyen motortípust szeretnél. A dízelek lassan kiszorulóban vannak, de városi használatra ne ezért ne vegyél – a miértre itt a válasz.
A keresés
Ne paraméterezd túl. Ha beírod az ülésfűtést, tolató kamerát és radart, kormányfűtést, masszázsülést, android autót, akkor lesz kb. 5 találatod. És elszalasztottál 50 másikat, ami ugyanezeket tartalmazza, csak az eladó nem ikszelte be, esetleg a felszereléslista a HaHu-n nem tartalmazza, pedig benne van. Megsúgom, hogy egy radar és kamera esetleg egy ülésfűtés berakása kiváló minőségben nincs százezer forint/db. És te ezért kizártad a kínálat 80 százalékát. Így nehéz lesz az autóvásárlás.
Foglalózás
Csak átvizsgálás után. Értem???
Néhány eset. Átlagos típus, nagydumás kereskedő. Kidumál a vevőjelöltből egymillió(!) foglalót az ötmilliós kocsira… Nyilván szerkezeti sérült, teljesen egyértelmű a mérések után. Ügyfelünk inkább megveszi, mert úgy kevesebbet bukik. Szerinte.
Szintén egy lefoglalózott autó. Problémás motorral gyártott, sok kilométeres. Kimegyünk, átvizsgáljuk. Egy ipari hulladék szerencsétlen, konkrétan könyörög, hogy gyújtsatok fel. Próbakörre nem merem elvinni. Nincs alapjárat. Ügyfélnek elmeséljük, első kérdése: mennyit lehet alkudni? Hát, mondom, tekintve, hogy lefoglalóztad, nagyjából semmit. Előre menekül ő is. Megveszi. Két hónap múlva kétségbeesetten hív, hogy hengerfejes az autó.
A Revizor mint ellenség
Ritka eset, de ilyen is van. Lefoglalózott autóhoz megyünk ki, itt ugye nem tudunk beszélgetni a típushibákról, kész tények elé vagyunk állítva. Direkt nem írok gyártót, nem ez a lényeg. A kocsi egyébként kiváló állapotnak örvend. A váltó viszont ennek a típusnak a gyenge pontja, jól meg is nézem, fotózom. Két hónap múlva fenyegető emailt kapunk, fizessünk kétmillió forintot, a váltó tönkrement. A vevő felháborodva kérdi, hogy hogyan vizsgáltuk át az autót? Az email megfogalmazása értelmiségi szerzőre utal, próbál jogi szófordulatokat használni. De nincs tisztában az idevágó jogszabályokkal. Ráadásul sok benne a valótlanság, csúsztatás. Viszont fenyegető hangvételű, követelőző. Javítást és minden felmerülő költséget térítsünk meg neki. Így jön ki a kétmillió követelés.
Nosza, elő az átvizsgálás anyagát, váltónál nincsen olajfolyás (ez típushiba), menetpróba szintén ok, hibakód nulla. Az átvizsgálás után két nappal műszaki vizsgán vett részt az autó, a fotók és a műszaki adatlap ott sem említett semmilyen hibát. Az emailben mellékesen leírják, hogy vásárlás után két szervizben is járt az autó, a másodikban detektálták a hibát. Ami egyébként meglehetősen nagy hanghatással járt (erős fémes hang a váltó felől). Gondolom azért ezt meghallom az állapotfelmérés során… Udvariasan válaszolok, leírom a véleményemet, és jelzem, hogy szavatossági igényüket a kereskedő felé szíveskedjenek benyújtani. Szeretnék többet is segíteni, de az email hangvétele meggyőz ennek az ellenkezőjéről. Nincs válasz a levelemre.
Megkeresték az eladót is, így később kiderült, hogy olajcserét végeztek a váltóban, de Jancsi bácsi, a szerelő nem töltötte fel az előírt mennyiséggel. Ezután igen gyorsan tönkrement a váltó, ezt már szakműhelyben állapították meg. Persze annyit nem kap visszajelzésként ilyenkor az ember, hogy bocs, hülye voltam.
Tanulság 1
Ha bármilyen hiba van a megvásárolt autón, keressetek, megpróbálok segíteni. Én nem az ellenség vagyok. Sokszor a kereskedő sem az. Ezek használt termékek, jellegükből adódóan elromolhatnak. Az autóvásárlás lutri, ne abba álljatok bele, aki segíteni tud.
Az eladó kifaggatása
Jókat derülök azokon a cikkeken, hogy pl. 5 hasznos tanács, hogy mit kérdezz meg egy autóvásárlás előtt az eladótól. Bullshit az egész. Úgyis azt mond, amit akar. De ha már nagyon kérdezősködni akarsz, tessék:
- Engedi-e az átvizsgálást?
- Vannak-e szervizszámlák?
- Tud-e korábbi sérülésről?
Ebben a sorrendben kezdd, akkor lesz értelmes válasz. Utána lekérheted a Carverticalon, ha van kidobni való párezer forintod. Nem mondom, hogy mindig tévednek, de teljesen tévútra visz. Példa: ügyfél lekéri az autót, a CV szerint 5-8 milliós kár volt rajta. Eláll a vételtől, annak ellenére, hogy felívom a figyelmét a tényre, hogy valami nem kóser a jelentés körül. Emberünk nem hisz nekem, eltűnik örökre. Pár nap múlva mit ad isten, ugyanazt az autót kell átvizsgálnom. És igen, tényleg sérült volt. Fényeztek rajta egy lökhárítót. Igaz nem rakták ki Swarovski kövekkel, hogy nyolcmillióba kerüljön… viszont minden más gyári volt rajta, valaki vett egy jó autót. Valaki meg nem.
Tanulság 2
Ha már megkerestek, hallgassatok rám. Segítek. De tényleg. Szívügyünk, hogy elégedett legyél. De ehhez ketten kellünk.