Folytassuk tehát a hibrid technológiával az autópaci körképünket.
Frissítve 2021 december
A hibrid autó benzin- (nagyrészt) és villanymotorral szerelt autó, mely kis kapacitású akkumulátorban tárolja a regeneratív fékezéskor keletkező, illetve a benzinmotor által termelt energiát, amit gyorsításra vagy némely típusnál akár folyamatos haladásra is fel tud használni.
Ha nagyon sarkítani szeretnénk, akkor három típust különböztetünk meg:
- Mild Hibrid
- Full Hibrid
- Plug-In Hibrid
Mild, avagy könnyű, lágy hibrid
Tisztán elektromos meghajtással nem tudnak önerőből haladni. A mild hibrid hajtás elsődleges célja a belsőégésű motor fogyasztásának és annak szén-dioxid kibocsájtásának csökkentése. Vagyis a gyártó tulajdonképpen így csökkenti az emissziós kvótát…
A mild hibrid hajtás beépíthető egy, már meglévő belsőégésű hajtáslánc mellé. Miből is áll ez a rendszer? Lényegében egy elektromos motor és egy generátor, ami az egyébként kárba vesző mozgási energiát egy akkumulátorba gyűjti. Egy meglehetősen kicsi akkumulátorba.
Abszolút magánvéleményem, hogy ez egy zsákutca, nagyjából semmit nem ér. Vehető a technológia, gyakorlati haszna azonban elenyésző.
Full hibrid
Másképpen hívják még öntöltő hibridnek is. Na, ez már egy izgalmasabb, gyakorlati haszonnal is rendelkező megoldás. Itt már tudunk néhány kilométert menni elektromos módban. Azért nem túl sokat, ( 2-3 km) viszont „vitorlázással” akár nagyobb sebesség mellett is haladhatunk tisztán elektromos üzemben. Itt a felhasználó nem nagyon tud belenyúlni a rendszerbe (és nem is kell), az autó „magától” teszi a dolgát.
Vitorlázás: gázadással elérjük a kívánt sebességet, majd kissé elvéve a gázt, tartjuk a tempót-elektromos módban.
Itt már bőséges kínálatot találunk, akár másfél millió forinttól:
- Toyota Prius 2
- Toyota Prius 3
- Honda Insight
- Honda Civic
- Toyota Auris
- Ford Mondeo Hybrid
- Hyundai Kona 1.6 GDi Hybrid
Hogy csak az általam leggyakrabban átvizsgált típusokat említsem.
Az előnyök pedig vitathatatlanok:
- Alacsony fogyasztás (akár 4-5 liter)
- Automata váltó
- Kiforrott, strapabíró technológia
- Magas felszereltség
- Alacsony fenntartási költség
Az akkumulátor elromlásától nem kell félni, előbb porlad el a rozsdától az autó… és a legtöbb típusban cellánként cserélhető pár tízezer forintért. Mondjuk egy részecskeszűrő árából kijön néhány hibrid akku cella- persze nem a márkaszervizben. Persze vásárlás előtt olvassunk utána az adott példánynak, a cellacsere nem mindegyik típusnál megoldás. Nagyon erősen ajánlott a kinézett típus Facebook csoportjának felkeresése, információszerzés céljából.
Általában gazdag felszereltséget kapunk, és mostanra már nagyon sok karosszériaváltozatban elérhető. Nagyon sok gyártó modelljeiben a Toyota hajtáslánca működik.
Plug-in hibrid
Azt szokták mondani, hogy ez a típus a kapudrog az elektromos autózás világába.
Minden esetben külső áramforrásról tölthető. 20 km feletti hatótávval, ami lehet akár 60 km is, típustól függően.
A rendelkezésre álló elektromos hatótávot használva akár benzinfogyasztás nélkül is autózhatunk. Viszont többségük intenzív gyorsításkor, klíma vagy fűtés használatakor indítja a benzinmotort. Ügyesen logisztikázva, gyakran töltögetve 2-3 literes fogyasztás is elérhető. Hibrid üzemben pedig autótípustól függ. A leggyakrabban előforduló típusok:
- Toyota Prius Plug-In
- Volvo V60
- Ford C-Max
- VW Golf GTE
- VW Passat GTE
- Hyundai Ioniq
- Mitsubishi Outlander
Itt sem kell félnünk az akkupakk tönkremenetelétől. Viszont a gyakori villámtöltés felgyorsítja a tervezett akku degradációt, így érdemesebb otthon, hálózatról tölteni őket. Óriási akku százalék fetisizmus alakult ki egyes autós csoportokban. Azt hiszem, számok kapcsán utoljára a női kebelméreten vitatkoztak ennyit a férfiak…
Leegyszerűsítve: a motorvezérlő vigyáz az akkumulátorra és szoftveresen csökkenti a bele tölthető áram mennyiségét. Viszont ez a szoftver „újraindítható”. Ezt hívják akku resetnek, bms resetnek. Itt tulajdonképpen beállítjuk a gyári 100% közelébe az akku kapacitást, igaz szép lassan visszaromlik, de jobb lesz mint előtte volt. Pl.: 60%-os az akku, feljavítjuk szoftveresen 100%-ra, és kb. 2-4 hónap alatt beáll 80% körüli értékre. Ez leginkább a gyárilag erősebb akku degradációval rendelkező autókra igaz.
Egyes autóknál természetesen itt is előfordulhatnak típushibák, akár váltóproblémák is- leginkább a nem CVT váltóval szerelt példányoknál. Erről mindenképpen tájékozódjunk. Persze sok esetben itt is a karbantartás hiánya okozza a problémát.
Konklúzió
Nem tudok konkrét ajánlást tenni, hogy melyik típus a jobb, ez felhasználás függő.
Az biztos, hogy egy öntöltő hibrid városban és autópályán is megállja a helyét. Sokan legyintenek, és vallják, hogy pályázni csakis a dízel. Nos, jelentem, simán használható a hibrid is. Tény, hogy nincs olyan nyomaték, de kényelmesen autózható.
Meg persze a nagy duma, hogy legyen tartalék egy előzésnél, stb… ez kb. nettó hülyeség. Megette a fene az egészet, ha az a nyomaték/lóerő húz ki a szarból előzésnél. A legtöbb embernek fogalma sincs, mit kéne tenni egy vészhelyzetben, pláne, hogy nem is volt még benne. El kell menni egy vezetéstechnikai tréningre, utána lehet osztani az észt…
A másik nagy érv a hibridek ellen, hogy nincs vezetési élmény… de most komolyan, amikor mész haza lépésben a Hungárián, fáradtan, munka után, akkor milyen vezetési élményről beszélünk? De természetesen ezzel sem szállnék vitába, kinek a pap kinek a papné…
Nem győzöm hangsúlyozni, hogy a véleményem szubjektív. Viszont gyakorlati tapasztalatokon alapszik. Az elmúlt öt évben viszonylag sok kilométert mentem dízel- egy Mercedes CLA 200 és egy Mini Countryman, illetve Ford Mondeo 2.0 TDCi- autóval. Illetve Mitsubishi Outlander, Prius 3 majd egy Toyota CHR Hybrid- erről váltottam egy tisztán elektromos Konára. Úgy gondolom az átvizsgálások mellett van gyakorlati, felhasználói tapasztalatom is.
És ez azt mondatja velem, hogy a hibrid egy kiváló választás a dízellel szemben.