2020.12.18.

Autópiaci trendek 2021 – Hibrid

hibrid prius

Folytassuk tehát a hibrid technológiával az autópaci körképünket.

Frissítve 2022 december

A hibrid autó benzin- (nagyrészt) és villanymotorral szerelt autó, mely kis kapacitású akkumulátorban tárolja a regeneratív fékezéskor keletkező, illetve a benzinmotor által termelt energiát, amit gyorsításra vagy némely típusnál akár folyamatos haladásra is fel tud használni.

Ha nagyon sarkítani szeretnénk, akkor három típust különböztetünk meg:

  • Mild Hibrid
  • Full Hibrid
  • Plug-In Hibrid
Mild, avagy könnyű, lágy hibrid

Tisztán elektromos meghajtással nem tudnak önerőből haladni. A mild hibrid hajtás elsődleges célja a belsőégésű motor fogyasztásának és annak szén-dioxid kibocsájtásának csökkentése. Vagyis a gyártó tulajdonképpen így csökkenti az emissziós kvótát…

A mild hibrid hajtás beépíthető egy, már meglévő belsőégésű hajtáslánc mellé.  Miből is áll ez a rendszer? Lényegében egy elektromos motor és egy generátor, ami az egyébként kárba vesző mozgási energiát egy akkumulátorba gyűjti. Egy meglehetősen kicsi akkumulátorba.

Abszolút magánvéleményem, hogy ez egy zsákutca, nagyjából semmit nem ér. Vehető a technológia, gyakorlati haszna azonban elenyésző.

Full hibrid

Másképpen hívják még öntöltő hibridnek is. Na, ez már egy izgalmasabb, gyakorlati haszonnal is rendelkező megoldás. Itt már tudunk néhány kilométert menni elektromos módban. Azért nem túl sokat, ( 2-3 km) viszont „vitorlázással” akár nagyobb sebesség mellett is haladhatunk tisztán elektromos üzemben. Itt a felhasználó nem nagyon tud belenyúlni a rendszerbe (és nem is kell), az autó „magától” teszi a dolgát.

Vitorlázás: gázadással elérjük a kívánt sebességet, majd kissé elvéve a gázt, tartjuk a tempót-elektromos módban.

Itt már bőséges kínálatot találunk, akár kétmillió forinttól, de az igazán jó darabok négymilliónál kezdődnek:

  • Toyota Prius 2 (egyre kevesebb használható darab van)
  • Toyota Prius 3
  • Honda Insight
  • Toyota Auris
  • Ford Mondeo Hybrid
  • Hyundai Kona 1.6 GDi Hybrid
  • Hyundai Ioniq

Hogy csak az általam leggyakrabban átvizsgált típusokat említsem.

Az előnyök pedig vitathatatlanok:

  • Alacsony fogyasztás  (akár 4-5 liter)
  • Automata váltó
  • Kiforrott, strapabíró technológia
  • Magas felszereltség
  • Alacsony fenntartási költség

Az akkumulátor elromlásától nem kell félni, előbb porlad el a rozsdától az autó… és a legtöbb típusban cellánként cserélhető pár tízezer forintért. Mondjuk egy részecskeszűrő árából kijön néhány hibrid akku cella- persze nem a márkaszervizben. Persze vásárlás előtt olvassunk utána az adott példánynak, a cellacsere nem mindegyik típusnál megoldás. Nagyon erősen ajánlott a kinézett típus Facebook csoportjának felkeresése, információszerzés céljából.

Általában gazdag felszereltséget kapunk, és mostanra már nagyon sok karosszériaváltozatban elérhető.  Nagyon sok gyártó modelljeiben a Toyota hajtáslánca működik.

Plug-in hibrid

Azt szokták mondani, hogy ez a típus a kapudrog az elektromos autózás világába.

Minden esetben külső áramforrásról tölthető. 20 km feletti hatótávval, ami lehet akár 60 km is, típustól függően.

A rendelkezésre álló elektromos hatótávot használva akár benzinfogyasztás nélkül is autózhatunk. Viszont többségük intenzív gyorsításkor, klíma vagy fűtés használatakor indítja a benzinmotort. Ügyesen logisztikázva, gyakran töltögetve 2-3 literes fogyasztás is elérhető. Hibrid üzemben pedig autótípustól függ. A leggyakrabban előforduló típusok:

  • Toyota Prius Plug-In
  • Volvo V60
  • Ford C-Max
  • VW Golf GTE
  • VW Passat GTE
  • Hyundai Ioniq
  • Mitsubishi Outlander

Itt sem kell félnünk az akkupakk tönkremenetelétől. Viszont a gyakori villámtöltés felgyorsítja a tervezett akku degradációt, így érdemesebb otthon, hálózatról tölteni őket. Óriási akku százalék fetisizmus alakult ki egyes autós csoportokban. Azt hiszem, számok kapcsán utoljára a női kebelméreten vitatkoztak ennyit a férfiak…

Leegyszerűsítve: a motorvezérlő (BMS) vigyáz az akkumulátorra és szoftveresen csökkenti a bele tölthető áram mennyiségét. Viszont ez a szoftver „újraindítható”. Ezt hívják akku resetnek, bms resetnek. Itt tulajdonképpen beállítjuk a gyári 100% közelébe az akku kapacitást, igaz szép lassan visszaromlik, de jobb lesz mint előtte volt. Pl.: 60%-os az akku, feljavítjuk szoftveresen 100%-ra, és kb. 2-4 hónap alatt beáll 80% körüli értékre. Ez leginkább a gyárilag erősebb akku degradációval rendelkező autókra igaz.

Egyes autóknál természetesen itt is előfordulhatnak típushibák, akár váltóproblémák is- leginkább a nem CVT váltóval szerelt példányoknál. Erről mindenképpen tájékozódjunk. Persze sok esetben itt is a karbantartás hiánya okozza a problémát.

Konklúzió

Nem tudok konkrét ajánlást tenni, hogy melyik típus a jobb, ez felhasználás függő.

Az biztos, hogy egy öntöltő hibrid városban és autópályán is megállja a helyét. Sokan legyintenek, és vallják, hogy pályázni csakis a dízel. Nos, jelentem, simán használható a hibrid is. Tény, hogy nincs olyan nyomaték, de kényelmesen autózható.

Meg persze a nagy duma, hogy legyen tartalék egy előzésnél, stb… ez kb. nettó hülyeség. Megette a fene az egészet, ha az a nyomaték/lóerő húz ki a szarból előzésnél. A legtöbb embernek fogalma sincs, mit kéne tenni egy vészhelyzetben, pláne, hogy nem is volt még benne. El kell menni egy vezetéstechnikai tréningre, utána lehet osztani az észt…

A másik nagy érv a hibridek ellen, hogy nincs vezetési élmény… de most komolyan, amikor mész haza lépésben a Hungárián, fáradtan, munka után, akkor milyen vezetési élményről beszélünk? De természetesen ezzel sem szállnék vitába, kinek a pap kinek a papné…

Nem győzöm hangsúlyozni, hogy a véleményem szubjektív. Viszont gyakorlati tapasztalatokon alapszik. Az elmúlt öt évben viszonylag sok kilométert mentem dízel- egy Mercedes CLA 200 és egy Mini Countryman, illetve Ford Mondeo 2.0 TDCi- autóval. Illetve Mitsubishi Outlander,  Prius 3  majd egy Toyota CHR Hybrid- erről váltottam egy tisztán elektromos Konára. Úgy gondolom az átvizsgálások mellett van gyakorlati, felhasználói tapasztalatom is.

És ez azt mondatja velem, hogy a hibrid egy kiváló választás a dízellel szemben.

Cikk megosztása:

Hasonló tartalmú cikkek

Sztorik

1 febr 2025

A kilométerórát tekerik még, ugye?

A kilométeróra tekerés igen komoly problémát jelent a használtautó-piaccal kapcsolatban. Ez a gyakorlat-amikor egy jármű valódi futásteljesítményét csökkentik, hogy azt drágábban tudják eladni-, sajnos még mindig elterjedt. De miért is veszélyes/rizikós a kilométeróra tekerés?  Megtévesztés: A vevő téves információt kap a jármű állapotáról, ami a vásárlás után komoly problémákhoz vezethet. Pl. egy kimaradó tervszerű karbantartás. Biztonsági […]

Egyéb, Sztorik

1 jan 2025

Használt autó – 2024 az AutoRevizor szemszögéből

A használt autó átvizsgálások tapasztalatai a 2024-es évből December végét írunk, ülök a billentyűzet felett. Kéne most valami okosat írnom az idei évről. Hektikus év volt, akkor is, ha szigorúan csak szakmai szemmel nézem. Nem volt olyan őrült mozgás az árakban, mint a korábbi években, de ezt szerintem senki sem bánta. Egyre inkább közelednek egymáshoz […]

Sztorik

1 dec 2024

Mission Impossible – Revizor protokoll

Az autó átvizsgálás Budapest és Pest megye területén belül érhető el. Számos olyan megkeresést, emailt kapok, melyekben kiválasztott típusokról kérnek információt. Itt sokszor motortípusokról, dízel-benzines dilemmákról, hibridek tartósságáról, vagy éppen az elektromos autók körül kialakult mítoszokról, városi legendákról kérdeznek.   Tanácsadás Pont ezek a megkeresések inspiráltak a Tanácsadás szolgáltatásra, mely 30.000 Ft-ért egy óra beszélgetést […]

Kedves Ügyfeleink!
Az AutoRevizor 2025 02.04.-től 02.08-ig szabadságon van, első munkanap 02.10.
Ez idő alatt telefonon nem, és emailben is csak korlátozottan leszünk elérhetőek.
Megértésüket köszönjük!