alvázvédelem és rozsda
Alfa 147 és az alvázvédelem
2020-09-19
az autóvizsgálat, Opel
Autorevizor történetei a mindennapokból 3.
2020-10-19

Autorevizor történetei a mindennapokból 2.

Állapotfelmérőként járom az országot, és bizony sokszor találom magam furcsa, kacagtató, vagy éppen kínos szituációban. Ezúttal egy fura átvizsgálás történetét hoztam el, melyben szerepel részecskeszűrő és Garga bácsi is.

Az szinte törvényszerű, hogy az eladó autó a tulajdonosa szerint kiváló állapotú, legyen az kereskedő, nepper vagy magánszemély.

Gyakran megyek családi házakhoz, ahol a kertben parkolnak a külföldről behozott autók. Nem ritkán 5-6 db is található egy-egy udvaron. Egy ilyen helyen történt meg az ominózus átvizsgálás, amiről beszélni szeretnék.

Az ügyfél nem vett részt az állapotfelmérésen, mivel vidéken él és dolgozik, messze a fővárostól és messze attól a Pest megyei településtől, ahol hirdették a kiszemelt autót.

Egy dízel Volkswagen az alany. Telefonos egyeztetés után megkapom a címet az eladótól.

A megbeszélt időpontra érkezve, mintha egy Kusturica film díszletei között járnék. Néhány csirke szaladgál körülöttünk, majd fogadásomra kivonul az egész család. Több generáció.

A háttérben már  Garga bácsit vélem felbukkanni színarany fogsorával, elektromos tolókocsijában. Aki mint az köztudott, elegáns, mint egy vámpír.

A nagydarab, aranyláncos, kigyúrt családfő szívélyesen üdvözöl.

Végig nézve a népes fogadóbizottságon, eszembe jutnak egy általam nagyon tisztelt kolléga szavai, miszerint nem a kereskedőt vesszük meg. Hát, esetünkben ez rohadt nagy mázli. Főleg ha járna vele a család is…

Azt hiszem, kezdek elkanyarodni a témától.

Az állapotfelmérés eredménye röviden:
  • sérülésmentes karosszéria
  • újszerű gumik
  • szép beltér
  • gyári üvegek
  • valósnak tűnő kilométer

És mindezek folyamatos mantrázása az eladó részéről, néhány bicepsz póz kíséretében.

Egy gond derült csak ki az átvizsgálás folyamán… a részecskeszűrő (DPF) ki volt „ütve”.

részecskeszűrő

Valószínűleg ki volt szerelve, a motorvezérlő elektronika pedig át volt programozva. Erre utaló jel lehet a kormos kipufogóvég, ami persze egy frissen kiszerelt DPF esetében még nem kormos.

Viszont a diagnosztika már le tudja buktatni a manipulált autót.

Persze hátra volt még egy próbaút, ami mint tudjuk javítani nem tud a helyzeten, csak rontani.

Itt is ez történt.

Puha fékpedál, és ABS nincs. Első körben egy ABS kocka hibára gondoltam, de persze más is állhat a háttérben. A kopogó kutyacsont már említést sem érdemel.

Igazából nem is számított a dolog, mert már a részecskeszűrő kiiktatása is „válóok” volt ügyfelem részéről.

Két nap múlva jött egy telefon az eladó részéről, hogy adjam már meg az ügyfelem elérhetőségét, mert az a köcsög (szó szerinti idézet) nem jelentkezett. Finoman érzékeltettem, hogy ilyet én nem tehetek, és valószínűleg nem fogja megvásárolni az autót. Persze ilyenkor egyből változik a hangnem, udvariasságnak nyoma sincs.

Képzeljük el, ha reklamálni kell ennél az eladónál a megvásárolt autó miatt.

Pár válogatott káromkodást még volt szerencsém meghallgatni. Meg különben is, ők félretették az autót és legalább három vevőt elküldtek, miközben az én ügyfelemre vártak.

Erről érintőlegesen csak annyit, hogy szép szóra senki sem tesz félre kocsit, ha jön egy vevő (nemhogy három), annak bizony odaadják.

Szoktam is javasolni az ügyfeleimnek, hogy az állapotfelmérés után- ha megfelelő az autó- már sokat ne gondolkozzanak a vásárláson, mert simán elvihetik a kiszemelt járgányt. De nem ezt.