Az új évben sem állunk meg, dolgozom továbbra is. De ez most egy tavalyi eset lesz, amiről írok – egy Toyota Auris autófelmérés.
Egy budapesti átvizsgálást egyeztettünk le ügyfelemmel, sajnos nem ez volt az első autó, amit együtt néztünk meg.
Sok beszélgetés, email váltás után a Toyota Auris hibrid modellje mellett tették le voksukat.
A hahu-n találtak is egy megfelelőnek ítélt példányt, beszéltek az eladóval, majd velem. Budán találkoztunk, időben érkeztünk, eladó sehol. A helyszínen derült csak ki, hogy pár utcányira lakik, csak nem akart minket „házhoz” hívni. Egyfelől megértem ezt, hisz ki akar idegeneket invitálni az otthonába. Másfelől ilyenkor akár gyanakodhat is az ember, vajon milyen takargatnivalója lehet? Igazából az utcai környezet is tökéletesen megfelel a vizsgálathoz, nem kell bemenni kertbe, lakásba.
De sokat nem filozofálgathattunk ezen, mert megérkezett az eladó és az jármű is.
Első ránézésre volt valami furcsa az autóban. Másodikra is.
Azután nem csak nézegettük, hanem méregettem is. Festékmérővel. Bár nem igazán kellett volna, mert szabad szemmel is lehetett látni, hogy minimum 2-3 elem fújva volt az autón. És nem is a legjobb minőségben.
Féktárcsák nagyjából rendben, az autó alján, segédkereten, hátsó futóművön minimális rozsda, lámpák, szélvédő sérülésmentes.
Beltér – Diagnosztika
Kicsit kopottas, de még elfogadható. És itt jött el a pont ahol látszott, hogy tartogat meglepetéseket ez a Toyota Auris autófelmérés.
A kormány alatt mintha valami hiányozna. Kérdőn nézek az eladóra és felteszem a költői kérdést. Itt minek kéne lennie? Csak egy rekesznek hiányzik a fedele- jön a gyors válasz. Ja, valóban. Egy légzsák hiányzik onnan, látszik is a csatlakozó, ami szomorúan árválkodik.
Ismét kérdezem az emberünket -hátha meggyőzhető- aki már nem olyan magabiztos. De szerinte az nem légzsák.
Tényleg csak a perverz kíváncsiság hajt, amikor gépre teszem az autót és végig olvasom a vezérlőket.
Viszonylag gyorsan megvan a diagnosztika eredménye.
- EV rendszer hiba – ez egy általános hibakód
- Hybrid Control P 0852 Park/Neutral Switch Input – fokozatválasztó hibája
- Air Conditioner – 2 hibakód
- Navigációs rendszer 4 hibakód
És még egy-két apróbb, szinte említést sem érdemlő hiba.
A magánszemély eladó kiváló állapotú, megkímélt autóként hirdette meg ezt a fostalicskát. Persze a kezdeti önbizalom eltűnt, helyette jött a szakács vagyok nem értek az autókhoz duma. Állítása szerint fogalma sem volt a hibákról.
Ahogy haladtunk előre a vizsgálattal, ott helyben, ő maga lealkudott az árból először 200, majd 300 ezret.
Vagy mennyit ajánlunk érte? Mit egy parfümárus a Pólus Center parkolójában.
Ez tiszta hülye- gondoltam, bár cifrább dolgok is az eszembe jutottak.
És tuti, hogy van olyan ember, akinek lyukat tud beszélni a hasába. Mert volt stílusa, az biztos, és még beszélőkéje is hozzá.
Természetesen ott hagytuk az Aurist.
Ebből is látszik, hogy a hibrid sem mindig tuti vétel. A rengeteg elektronika, nagyfeszültségű akkumulátorok bőven hordoznak magukban hibalehetőségeket. És ezek a hibák gyakran nem láthatók, komoly diagnosztika kell a felderítésükhöz.
Sőt egy hibrid autó esetén sokkal nagyobb az esély arra, hogy egy korábbi baleset, karambol eredményeképpen – pláne ha szakszerűtlen a javítás – elektromos problémákba ütközünk.
Tehát a jótanács továbbra is érvényes, hívjunk szakembert az autó vásárlás előtti átvizsgáláshoz.