Használt autók, avagy milyen típusokkal találkozom leginkább. Nyolc hónap eltelt az évből, ideje mérleget vonni, megnézni mi volt és mit tartogat nekünk ez az esztendő.
Az általam látogatott kereskedők szerint hektikus a piac, voltak már jobb napjaik is. Ezzel annak ellenére egyetértek, hogy a tavasszal rekordokat döntögetett a használt autó eladások statisztikája.
Az átlagos használt autók
Nálam jellemzően 2-3,5 millió forintos autókat keresnek az emberek – ezek leginkább munkába járós szívó benzines járgányok. Honda Jazz és Civic, Hyundai i30 és Kia Ceed, Ford Focusok, elvétve Opel Astrák, néhány Octavia- ezek a jellemző modellek.
Sajnos még mindig nagyon sokan az egymillió körüli ársávban gondolkoznak – itt azért már nagyon nehéz értékelhető autót találni. Tapasztalatom alapján még mindig megvan az a hibásan rögzült gondolat, hogy első autónak valami olcsó szaladgálóst veszünk – hisz azt majd olcsón fenn is lehet tartani. Nos ez nettó hülyeség. Az autószerelő óradíja ugyanannyi lesz egy 20 és egy 6 éves autónál is. De a húsz éves autón lehet, hogy kétszer annyi ideig fog dolgozni, mire lelazítja az összes rárohadt csavart egy futómű javítás esetén. De az alkatrészek sem lesznek olcsóbbak, csak mert idősebb autóba szerelik be. Úgyhogy, ha van rá keret, akkor ne sajnáljuk egy fiatalabb autóra a pénzt. Ha nincsen az más tészta, de jó, ha tudjuk, minél olcsóbb az autó, annál több kompromisszumot kell kötnünk.
Az autók nem lettek idén jelentősen olcsóbbak, de a 2022-es évben tapasztalt drágulás már a múlté. Kicsit konszolidáltabbak az árak, bár ezt sokan vitatják. A helyzet az, hogy a pénzünk ér kevesebbet, ezért tűnik minden drágábbnak. A közel 400 forintos euró sem segít ezen a helyzeten, mivel a használt autók jelentős része külföldről kerül be az országba…
Én úgy gondolom, hogy nagy mozgás a használt autó árakban már nem várható az idei évben.
Flottakezelt használt autók
Meglehetősen sok autót vizsgálok az öt – hétmilliós kategóriában is– és ezek jellemzően flottakezelt járművek. Viszonylag ritkán találok itt problémás darabot. De ha igen akkor azért van csodálkozás, a megrendelő és eladó részéről is. Nem is olyan régen sikerült egy borzalmas darabot találnom, egy önmagára nagyon igényes kereskedésben. Fennen hirdetik nagyszerűségüket – hát ők is mellé nyúlhatnak néha. Erről itt írtam bővebben.
A flottakezelt autók nagy része „természetesen” Octavia ki-ki igénye szerint választ Tsi vagy CR Tdi motorosat. Én jó szívvel ajánlom mindkettőt (ezek jellemzően 3-5 éves autók)– persze felhasználási módjuk erősen különböző. És ugyanitt megjelentek legnagyobb örömömre a hibrid Toyoták is, városi használatra ideális ez a motortípus – persze csak ha elektromos valamilyen oknál fogva nem engedhetsz meg magadnak. Ugyanis azért a sok rövid távot ez tolerálja legjobban.
Elektromos autók
Az árak itt is stagnálnak, talán egy enyhe csökkenés megfigyelhető az idei évben. Átvizsgálás esetén mindenki az akkumulátor állapotra kíváncsi. Nos néhány típust kivéve, ez romlik el a legritkábban. A Kia Soul 27 kWh, a Smartok, a 2010-es év elejéről származó Leafek azért már hordoznak magukkal komoly kockázatot akku szinten is. Ökölszabályként kijelenthető, hogy a törött példányokat itt is érdemes elkerülni –pláne a kókányolt darabokat. Rendkívül jól diagnosztizálhatóak a Hyundai és Kia autói, a Nissan Leafek, Fiatok, i3-as Bmw-k – az összes felsorolt típust használtam is, jól ismerem őket. Akárcsak a Teslát, amit személy szerint, ha újra vennék, akkor csak a Facelift utáni 2021-től gyártott modelleket keresném. Népszerűek az E-Golfok és E-Upok is, megbízható jó technika mindkettő.
Hibridek
Erről túl sokat nem tudok mondani, a Toyota olyan fölénnyel veri a mezőnyt, mint Imam Khalif a női bunyósokat a párizsi olimpián. 1.8 vagy 2.0 hsd mindegy, mindkettő megbízható konstrukció. Népszerű a Toyota hajtáslánccal felszerelt Ford Mondeo- ez sem rossz választás.
Labdába rúg még a Kia és a Hyundai is a Gdi motorjaival -bár ezek is tudnak kokszolódni, 150.000 km környékén érdemes ezt ellenőrizni. És egyes típusoknál bele lehet futni apróbb és kevésbé apró bosszantó hibába.
A legolcsóbb használt autók
Párszázas ajánlatok, mármint a pár százezresek. na itt szoktam izzadni rendesen. A húsz éves vagy idősebb autókat akárhogyan vizsgálom, vizsgáltatod át – bármikor elromolhat benne szinte bármi. Ezt azért feledjük el, ha ilyen korú autót veszünk.
Nagy örömmel jönnek az ügyfelek, ha találnak 6-8-10 éves autót pár ezer esetleg egy-két tízezer kilométeres futással. Nos nekik is lesz egy rossz hírem. Lehet, hogy ezeknek az autóknak a motorja még az élteben nem volt bemelegedve és kopottabb a motorja, mint egy kétszázezret futott példányé. Cserébe viszont másfélszer annyiba kerül, te meg a gatyádat ráköltöd majd pl. a klíma és/vagy a motor felújításra, ami a kis futásteljesítményből adódik.
Természetesen mindenre van ellenpélda, nem kell szentírásnak venni a leírtakat, csupán csak a pár éves tapasztalat beszél belőlem…